Hai să ne scăldăm mai adânc în inovație, ce spui?
Săptămâna trecută mi-au atras atenția două povești ca două perechi de șosete desperecheate, din lumea gri a corporațiilor. Una e despre motivele pentru care startup-urile se prăbușesc și ard mai devreme decât ar trebui. Iar a doua este despre tovarășul perfect al oricărei echipe SEAL (forțe armate navale).
Necrologul Startup-urilor
Dar să încep cu începutul, cu cimitirul startup-ului. CBS Insights tocmai a aruncat bomba. 42% din startup-uri eșuează din cauza lipsei de cerere și nevoie din piață. Da, ai citit bine. Nu falimentează din cauza problemelor legate de fluxul de numerar, nu din cauza unui model de afaceri ciudățel și neînțeles, ci pentru că ceea ce vând este la fel de sexy precum o pungă de hârtie umedă.
Iar aici, răspunsul este unul singur. Inovația este cea care reușește să creeze produse irezistibile, clare și râvnite mai ceva ca ultima felie de pizza rămasă la ora 2 dimineață, după o seară de băute. Este sosul secret pe care majoritatea afacerilor uită să-l pună în meniul companiilor.
Acum, s-ar putea să te gândești: „Dar noi suntem inovatori Avem mese de ping-pong și bean bags în birou”.
Îmi pare rău că-ți sparg bula perfectă în care trăiești, dar adevărata inovație nu se referă la avantajele pe care le oferi în spațiul de muncă al angajaților tăi. Ea este despre a crea ceva ce oamenii își doresc cu adevărat și de care au nevoie. Ceva ce rezolvă sau satisface o nevoie reală. Este vorba despre a fi atât de aliniați cu piața, încât nu doar să fim reactivi, ci să și anticipăm dorințele încă de dinainte ca oamenii să aibă măcar habar că le au. Aceasta este Inovația Pragmatică și doar ea face diferența dintre a deveni următorul cel mai important lucru de pe Planetă și a deveni doar o altă cifră dintr-o statistică sumbră a necrologului antreprenorial.
Șmecheria e să știi că toate acestea sunt doar jumătate din bătălie. Care e adevărata provocare? Să te prezinți, să-ți sufleci mânecile și să te apuci serios de treabă.
Iar asta mă duce cu gândul la a doua povestioară, una despre seriozitate, determinare și, ei bine, fără risc de înec la mal.
Imaginează-ți asta: La examenul de admitere în SEAL
O sumedenie de candidați duri ca piatra, gata să-și demonstreze curajul cu orice preț. Printre ei, un tânăr care este pe cale să redefinească ce înseamnă să „sari în apă”.
Sarcina?
Să înoți 25 de metri într-un timp rezonabil.
Ce face eroul nostru?
Se scufundă și începe să meargă pe fundul piscinei pe o distanță de 50 de metri. Să meargă, da. Nu să înoate. Când iese la suprafață gâfâind ca un pește, instructorul îl întreabă, evident: „Ce naiba faci?”. Prietenul nostru, ud leoarcă, în timp ce încă își trage răsuflarea, răspunde: „Îmi pare rău, să trăiți, nu știu să înot!”
Acum, într-un scenariu realist, toată povestea s-ar fi încheiat aici. Însă instructorul nostru, recunoscând determinarea brută și abilitățile candidatului de a rezolva probleme, a decis să îl învețe să înoate. Iar asta, drag cititor avid de inovație, este fix atitudinea care separă grâul de neghină. Când un copil alege să se implice. Să-și facă apariția, să se prezinte chiar dacă nu are încă toate abilitățile necesare pentru a reuși. Din contră. S-a prezentat, s-a confruntat cu o provocare pentru care nu era pregătit și a găsit o modalitate de a o duce la bun sfârșit. A avut curajul, creativitatea și îndrăzneala de a încerca imposibilul.
Mai în glumă, mai în serios, nu despre asta este și Inovația?
În lumea afacerilor, toți înotăm în ape adânci. Piața este în continuă schimbare, nevoile consumatorilor evoluează, iar concurența este mai acerbă ca niciodată.
Însă adevărul este unul singur. Te putem învăța cum să inovezi. Îți putem oferi instrumentele, strategiile și mentalitatea necesare pentru a crea produse și servicii pe care oamenii le doresc cu adevărat.
Dar nu îți putem insufla curajul acela frate cu nebunia de a apărea, pur și simplu, la poarta Inovației. Nu avem nicio pâlnie cu care să îți turnăm în suflet acea dorință arzătoare de a rezolva probleme, de a depăși granițe, de a merge la pas pe fundul piscinei atunci când înotul nu este o opțiune. Asta trebuie să vină de la tine.
Deci, iată provocarea mea pentru tine:
Ai curaj să te prezinți?
Ești gata să apari chiar dacă nu simți neapărat că locul tău e aici?
Ai determinarea să te scufunzi până la fund și să mergi mai departe, chiar și atunci când nu ai toate răspunsurile? Sau vei accepta eșecul pentru că „piața nu te înțelege”?
Ține minte, în jocul Inovației nu este vorba despre a ști să înoți de la bun început. Este despre a avea dispoziția de a intra în apă, să încerci, să eșuezi și să continui să răzbați până când vei reuși să ajungi la suprafață.
Te putem învăța cum să inovezi. Dar numai dacă alegi să te implici.
Ai curaj să sari în apă?
Vrei să afli mai multe despre inovația pragmatică? Citește acest articol „Adevărul crunt despre inovația pragmatică”.
Comenteaza