Inițiez azi, tot pentru tine, cititor de articole de marketing, comunicare și branding,  o categorie de “Sfaturi”. Ok, nu doar pentru tine ci și pentru cei care au nevoie de așa ceva.  Articolul cu “Buget de 1000 de euro” este cel mai citit articol de pe acest blog. Mai citit chiar și decât “Șeful de agenție ratat”. Din fericire, pe tema frustări sau nemulțumiri generale nu mai am ce scrie încă. Pe partea de sfaturi însă, mă bucur oricând să încerc să fiu de ajutor celor care au nevoie de așa ceva.

Nu instig la “masturbatorism”!

În Cartea cu Secrete (descarc-o, dacă nu ai facut-o deja), spuneam că, din punctul meu de vedere există cel puțin 5 tipuri de clienți consumatori de marketing.
[accordions]
[accordion title=”Clientul masturbator”]

– îşi face el singur tot;

[/accordion]
[accordion title=”Clientul cu rude „]

– fiul contabilei mele “se ştie” cu calculatorul şi mi-a făcut un site; îi dai 1 milion şi te-a rezolvat;

[/accordion]
[accordion title=”Clientul sportiv „]

– începe să lucreze cu agenţii şi cu tipografii şi cu programatori dar vrea să fie în control la toate nivelele; gestionează, negociază tot la sânge şi se ţigăneşte la creaţie pentru că nu îi înţelege rostul, face comparaţii, analizează oferte şi tot nu înţelege de ce eu sunt mai scump decât celălalt, crede că îl fur.

[/accordion]
[accordion title=”Clientul raţional”]

– dă deja contul unei agenţii, acceptă idei, începe să aibă încredere în agenţie, începe să înţeleagă de ce o agenţie este mai scumpă decât alta la creaţie, la strategie, la branding (explicaţia este: Rembrandt şi Vasile sunt amândoi vopsitori, doar că unul pictează opere de artă, crează curente, gândeşte, raţionează şi celălalt dă cu bidineaua); acest client încă se implică trup şi suflet, are păreri de marketing, se impune executiv, nu are încă buget sau subordonaţi care să se ocupe de marketing/comunicare, dar este, cu siguranţă, deja un client în adevăratul sens al cuvântului;

[/accordion]
[accordion title=”Clientul corporatist „]

– deja e un client adevărat, are departament de marketing sau/şi de branding, are echipă care se ocupă împreună cu agenţia de anumite lucruri, face pitch şi alege o agenţie pentru minim un an, ştie deja juca “Publicitate”; acest tip de client este vânat de agenţii şi bine face.

[/accordion]
[/accordions]

Oferindu-ți sfaturi, atât cât mă pricep, pentru a putea să înțelegi utilitatea marketingului și a comunicării publicitare, nu trebuie să înțelegi că te poți descurca singur în orice moment al afacerii tale. E foarte important, mai întâi, să ai cu ce (bani). Sunt deacord totuși, că nu toată lumea poate să investească din start într-un site de 1000 de euro, darămite într-o colaborare cu o agenție (că nu e bine, că nu așa se face, că de ce ți-ai mai început o afacere dacă nu ai bani – nu discutăm).

TOATE FIRMELE DE SUCCES au nevoie de specialiști (interni sau externi). Nu deveni Patron atotștiutor pentru că vei avea doar de pierdut.

În cele ce urmează vă voi scrie ce am răspuns unui cititor care a făcut Normalul: a cerut ajutorul.

PROBLEMA 1

Companie: canisă
Produs de vândut: cuțulaci rasa X
Buget: „cât mai zero”
Website: nu încă
Vehicul în cauză: social media (Facebook)

Dorința primară: vreau să vând 5 cațelusi cât se poate de repede

SFATURI

Introducere:

Întâmplarea face că, în urmă cu câteva săptămâni, colegul meu Viorel Sima a ajutat o familie de pasionați de PUG/ Mops (geniali câini, ca înfățișare) să își găsească stăpâni. Aveau deja 3 luni și, toți cei 4 puiuți, riscau să rămână pe capul „părinților”. Viorel, fotograf de meserie, le-a făcut o ședință foto tematică.

A doua zi după ce au postat poza pe Facebook i-au vândut pe toți „Urâții”.

Aceasta era poza:


Așadar, recomandările mele ar fi:

–    Promovează-ți “oferta” pe Facebook Ads – oricine poate să o facă atâta timp cât investește timp în lecturarea documentului de aici

  • Ai nevoie de un card bancar care să permită plați pe internet și de 50 de dolari în cont, în prima fază – pornim de la ideea că, dacă vinzi un cățeluș, ai un profit de 100 de dolari și deci acesta va fi targetul tău = investind 50 de dolari în Facebook să vinzi un cățel;
  • Fă-ți 5 anunțuri respectând ecuația „imagine cățeluș” + text simplu (ex) “Cățeluș labrador caut lucruri de ronțăit și stăpâni de iubit”.
  • Fă-ți un Welcome Page pe care să „aterizeze oamenii” – adică o imagine simplă pe care oamenii să o vadă atunci când dau click pe anunțul tău de Facebook; NU UITA că trebuie să setezi acest lucru în momentul în care creezi anunțul (e foarte simplu – dacă nu ai mai făcut asta, te rog stai liniștit, nu e deloc complicat) – eu folosesc ca Facebook Aps “Static HTML: iframe tabs” – folosind această aplicație gratuită, trebuie doar să pui un cod simplu html care să conțină imaginea care o dorești să apară acolo (dacă ai un prieten cu un site de genul www.ceva.ro el te poate ajuta să îți găzduiască această imagine; Atenție: nu o vei putea uploada de pe calculatorul tău) – ai aici un exemplu: http://www.facebook.com/DETOXOLIT
  • Pe acest Welcome de Facebook vei face OFERTELE; știu că sună poate ciudat dar trebuie să te comporți cu patrupezii ca și cu orice produs.

 

–    Modifică-ți comportamentul pe Facebook:

  • Dacă ai o pagină Personală, numărul maxim de prieteni la care poți ajunge este 5000. Pregătește-te de o mutare a acestora de pe pagina Personală pe un cont de produse (pagină de produs) – încearcă să cauți pe Google “migrating facebook friends” și o să vezi exact cum. Noua pagină trebuie să o construiești în jurul canisei și secundar în jurul tău ca și proprietar/ administrator – știu că tu ești garanția în rândul profesioniștilor dar… la volum mare oamenii cumpără emoțional, lasă-i pe fani să vadă NUMAI câinii tăi;
  • Alege-ți numele paginii cu grijă – vezi dacă e disponibil http://www.facebook.com/canisarasarespectiva;
  • Începe educarea prin POSTĂRI – oamenii dau „Like” la Pagină dar asta nu înseamnă că vor și cumpăra. Trebuie să continui discuția ta de vânzare prin tot ce pui pe Wall. Postările tale trebuie să anuleze Demoni/ Frici / Obiecții. De exemplu:
    • Un câine mânâncă FOARTE MULT – scrie postări în care să îi înveți pe Fanii tăi despre alimentație, încearcă să îi informezi că un câine nu mănâncă mai mult de 150 de grame de mâncare uscată (exemplu), că e bună dieta aia și că în completare pot să… etc;
    • Un câine „rasa-X” e foarte mare – Nu am unde să îl țin? – scrie postări despre ce tip de stăpâni își dorește un astfel de câine – cu casă, cu timp liber / ce nevoi are;
    • De ce să îmi iau un caine atât de mare – Arată-le tuturor farmecul conviețuirii cu un câine și DE CE un câine îți poate schimba viața;
    • Dă știri despre premiile câștigate de români – nu contează că nu îți sunt prieteni sau că îți sunt competitori – felicită-i pe toți proprietarii de canise (ei nu o vor face, deci să nu te aștepți la asta);
    • Pune doar postări despre Câinii tăi și încearcă să o faci măcar o dată la 3 zile – iarta-mă dar nu mai pune filmulețe de dragoste sau melodii decât dacă sunt cântate de Câini – oamenilor trebuie să le fie clar ca TU EȘTI UN PROFESIONIST; pe pagina ta personală poți să faci orice;
    • Prezintă-i, rând pe rând, pe cuțulacii care îi vinzi cu numele și cu poza individuală – dă-le nume simpatice dintr-o categorie generală, de care te ții mai mult timp (lideri militari din istorie – Napoleon, Burebista, Iancu etc) – spune „chestii” despre ei – „mănâncă doar piele maro de bocanci”, „este primul  la papa”, „se ceartă cu surioara de la minge”, „stă liniștit și visează oase”, „compune poezii iar seara ni le spune până la 12”, etc.

 

Tu ce ai mai propune?

După cum vezi sunt lucruri simple. Acesta este doar începutul. În orice domeniu ai nevoie de disciplină. Respectă-ți afacerea și onoreaz-o cu prezența ta în fiecare zi în ceea ce se numește generic: marketing.

Tu ce „problemă” ai? Spune-mi-o pe e-mail la eu (at) dragosalexa.ro!

 

 

Foto: http://femaleimagination.files.wordpress.com