Acest articol este dedicat brandului românesc care are 3.849.206 de fani* pe Facebook. Nu vom discuta despre muzica domnișoarei ci despre „Ce a făcut să aibă atâta succes?”. A cântat, a fost disciplinată, a ascultat de cine trebuie, a ajutat-o fizicul, a cunoscut pe cine trebuie – despre toate acestea, dar mai ales despre părțile care influențează marketingul general de vedetă, vom vorbi în cele ce urmează.
Divinitatea, norocul, șansa și sănătatea
În tot parcursul ei, INNA a avut parte de toate acestea. De ce să nu recunoaștem? Câți oameni muncesc pe brânci și care, din lipsă de noroc, încă nu au reușit?
INNA a avut norocul de…
- A cunoaște oamenii potriviți la momentul potrivit;
- A avea oameni capabili în jurul tău (părinți, familie și prieteni);
- A fi înzestrată cu putere de muncă și ambiție;
- A se întâlni cu șansa atunci când aceasta i-a fost favorabilă;
- A fi sănătoasă la cap și la trup;
- A se naște în vremurile noastre, când există Internet, Facebook și YouTube (dacă INNA se lansa în 1991, poate că ar fi fost doar o altă cântăreață de șlagăre).
Aceste ingrediente nu le putem controla oricât de specialiști de marketing am fi. Nici nu cred că dorim să le putem influența. Ar fi prea simplu. Nimeni nu are pile la Doamne Doamne, nimeni nu poate cumpăra cu un kilogram mai mult noroc, șansă sau sănătate decât celălalt. Ori ai parte, ori nu ai parte de ele.
Frumusețea fizică
INNA nu e o mega – frumusețe. Într-adevăr, ca parte din strategia ei de marketing, packagingul creat o descrie ca o bombă sexy dar asta nu înseamnă că nu există și ajutoare „tehnice”. Acest aspect este un element foarte important. Aș pune totuși, această Muncă de Aspect Fizic, la capitolul „lucruri normale de marketing” în industria muzicală. Nu cred că acesta este Elementul Cheie din ecuația succesului INNEI.
Trebuie să recunosc că videoclipurile sunt foarte bine făcute – ele comunică și contribuie cel mai mult la construcția acestui Packaging Sexy:
- Echipa ei de filmare nu s-a zgârcit la capitolul tehnică;
- Unghiurile de filmare, partenerii de dans sau de videoclip sunt aleși exact cum trebuie ca să o scoată în evidență cât mai bine, să mascheze anumite neajunsuri (înălțimea de exemplu);
- Ținuta (outfit-ul), machiajul, locațiile sunt beton;
- Mimica feței și coregrafia INNEI sunt naturale, construite cu grijă și răbdare.
Totul pentru a crea un ambalaj corect de vedetă muzicală feminină.
Talentul, vocea, compozitorii și producătorii
Nu trebuie să fii de specialitate ca să îți dai seama că melodiile ei nu sunt opere de artă. Versurile nu sunt poezie. INNA nu acoperă patru octave și nici nu are un timbru al vocii inconfundabil. Asta nu înseamnă că nu e în regulă. Nu cred însă, că acest aspect este „vinovat” de explozia ei.
Muzica are un stil care îți permite să recunoști cântecele Innei. Tot acest stil a fost respectat și propagat în tot ce a urmat de la „HOT” (primul ei single) încoace. Acest aspect a ajutat-o, zic eu, în poziționare. Sunt adeptul păstrării rețetei inițiale până la maturizarea brandului. Are timp mai încolo să scoată și o baladă. Poate să facă parteneriate la aniversarea a 10 ani de la lansare. E bine că nu se bagă în acest moment în colaborări cu alți cântăreți. INNA păstrează puritatea brandului ei și asta nu poate decât să o ajute.
Echipa și disponibilitatea ei de a asculta
Eu zic că acesta e „secretul” ei.
De managementul INNEI se ocupă 4-5 persoane de aceeași vârstă cu ea (20 – 25 de ani) care nu au avut niciun alt proiect muzical anterior. Acest lucru mi se pare important pentru că înseamnă că nu au aplicat șabloane din industrie. „Norocul surâde celor curajoși” să facă altceva.
Sunt foarte mulți care spun că Internetul i-a ajutat. Eu zic altfel: Internetul e la îndemâna TUTUROR. Toți artiștii puteau uploada acum 3 ani o melodie, chiar mai bună decât a INNEI. Toți cântăreții români își puteau face cont de Facebook. Și totuși… contează și cine o face și cu ce. Tinerii din echipa INNEI au făcut-o altcumva. Sunt convins că nici ei nu știu sigur cum, nici în ziua de astăzi. ACEST CEVA, la acel moment a rezonat cu foarte mulți oameni în FOARTE SCURT timp. La fel s-a întâmplat, au dreptate autorii articolului din Forbes, si cu RObotzii (cei cu F.O.C.A.)
Eu am o teorie – se numește Brandingul Spontan. Un exemplu și mai bun decât INNA este cazul lui Susan Boyle (tanti aceea care a câștigat Britain’s Got Talent în 2009). Tanti asta, în 24h de la prestația ei, a avut 20.000.000 de vizualizări pe YouTube. Nu mă înțelegi! Îți scriu cu litere: douăzecidemilioane de vizualizări.
Bineînțeles că Brandingul Spontan are la bază, ca și Univers de realizare, Internetul. Dar acesta este un simplu mediu, un vehicul și atât. Ca să poți produce așa ceva trebuie să emiți UN MESAJ care să REZONEZE la perfecție cu MEDIA gusturilor a 95% din Oamenii acestui Univers Internautic. Nici măcar nu e Viral. Viralul e de 10.000 de ori mai slab decât ce se întâmplă „din când în când” pe Internet, decât acest Branding Spontan. Nu are nici o lege a demograficului, geo-politicului, socialului – este CEVA care PLACE și atât. Nu are nicio strategie, nu depinde de factorul timp, de instrumentele de marketing, de identități vizuale sau alte chestii.
Ei bine, echipa INNEI (cu tot cu ea) a făcut asta, cu o altă intensitate, prin SUMA activităților ei inițiale (look, muzică, prestație, moment, tot). Ce a urmat este la fel de important – DISCIPLINA lor și volumul constant de muncă, seriozitate, pasiune, faptul că INNA ȘI-A ASCULTAT ECHIPA sunt celălalte „secrete”. Acestea din urmă ne sunt și nouă accesibile. Felicitări INNEI și Echipei acesteia!
Nu sunt perfecți! Mai au de învățat și ei multe. Colaborarea publicitară între INNA și Pepsi, mi se pare o primă greșeală evidentă. O lipsă de inspirație și de viziune. INNA, mai ales, nu este avantajată în această postură (de endorseriță pentru Pepsi) în formula abordată. Au scos-o forțat din mediul ei, din atmosfera care o avantajează și care o protejează (atât fizic, cât și vocal). Eu cred și sper să fie o scăpare care nu aparține echipei.
Fiți creativi și acceptați idei bune, în fiecare zi!
Foto: https://www.picgifs.com
*La data scrierii acestui articol, cu 3.000.000 mai mulți fani decât următorul clasat în top Facebrands.ro
Comenteaza