Din păcate cei care urmează școli de business sau marketing nu sunt întotdeauna cu adevărat specialiști de marketing. Există foarte puține facultăți în România care predau lucruri cu adevărat folositoare în activitatea profesională reală.

Toate elementele de natură tehnică – cifre, formule de calcul, istorie a marketing-ului – sunt foarte importante ca bază de pornire pentru un viitor director de marketing. Nu sunt esențiale, nu sunt „fără-de-care-nu-se-poate”.

Nu e ca în arhitectură, unde dacă nu știi să calculezi nu știu ce indice de “bla-bla”, construcția care ai proiectat-o va cădea la primul vânticel mai puternic.

Nu e ca în medicină, unde nu poți să propui un tratament decât dacă știi fiecare element chimic ce efect are asupra organismului ca reacție.

Îmi pare rău să o spun, dar în marketing poți să fii expert și fără să ai “școală”.

De ce îmi pare rău? Pentru cei care credeau că… cei fără școală sunt mai proști sau mai incapabili să facă marketing. Ei bine, nu sunt! Am întâlnit foarte mulți oameni care cunosc și practică DIN INSTINCT și DIN BUN SIMȚ tehnici avansate de marketing. Oameni care, de multe ori, habar nu au să deschidă un calculator.

Două dintre cele mai recente exemple (care nu îmi aparțin, ca să nu fiu acuzat de subiectivism) le puteti găsi pe blogul lui Alex Mihăileanu. Mai exact: “Lecţia de marketing de la… florăreasă” și  “Lecţia de marketing de la… frizeriţă”.

Viața și experiența de muncă pot fi cei mai buni Guru de Marketing.

3 pași (DOAR) pentru a te descurca respectabil în Marketing

BUNUL SIMȚ

Alții îi pot spune “cei 7 ani de acasă”. Alții pot să îi spună respect. În momentul în care ești angajat sau ai o afacere, oricât de mică, bunul simț cu care te înconjori în permanență reprezintă primul pas de Marketing:

  • Să fii bucuros de orice întrebare de la orice client; să zâmbești și să nu te iriți că cineva îți intră în prăvălie și te deranjează de la Sendviș;
  • Să faci recomandări sincere – dacă clientul are nevoie, ajută-l și propune-i ceea ce i se potrivește;
  • Fii săritor – NU AGASANT – îți poți da seama, doar din priviri, dacă cineva are nevoie de ajutorul tău sau doar se uită; pune-te la dispoziția clienților tăi;
  • Fii curat – la trup; spală-te, piaptănă-te, îmbracă-te curat.
  • Nu fura, nu înșela, nu minți;
  • Nu îți pune adaos comercial mai mult decât ai cere unui prieten (nu mă refer la acei prieteni care vor gratis) – din volum mare se fac afacerile mari!
  • Nu aduce marfă, pe care nu ai folosi-o tu și familia ta;
  • Nu fii leneș.

Și lista poate continua.

URECHILE CIULITE

Cei mai buni oameni de marketing sunt cei care știu să asculte. Când ai o afacere mică, în care tu ești și vânzătorul și secretara și patronul, ai parte de contactul direct cu clienții tăi. Învață să îi asculți și să traduci în business ceea ce spun clienții în general. Te implor să înțelegi ce trebuie sa înțelegi!

„Să asculți clienții” nu înseamnă să bârfești și să întreții bârfele clienților – fii policticos și dă-i de înțeles omului cu Bârfa la Pachet că ai treabă (pe bune ai!). La fel, nu înseamnă să asculți sfaturi de la „experții omniprezenți” – „eu aș fi făcut așa”, „nu e bine așa”, „de ce nu faci așa”.

„Să asculți clienții” înseamnă să culegi informații de la ei, să fii atent la nevoile lor sincere. Cum știi, în fiecare an, ce cadou să le iei prietenilor tăi sau rudelor tale apropiate? Pentru că atunci când discuți cu ei ești cu adevărat atent. Știi, de exemplu, că Soniei i s-a stricat acum două luni placa de păr sau că Marcel își dorește o husă de telefon cu Dinamo. E la fel de simplu și cu clienții.

LOGICA SIMPLĂ

Din toate punctele de vedere (matematic, economic, social ș.a.m.d.).

Orice problemă în afaceri are o rezolvare. Îți promit! Toate rezolvările problemelor au la bază logica și bunul simț.

Dacă vinzi biscuiți – e logic să ai și o versiune „de post”.
Dacă afară e frig, nu ieși pe stradă să vinzi înghețată.
Dacă trebuie să vinzi 30 de pâini pe zi, ca să îți scoți cheltuielile, și tu vinzi de fapt 5 pâini, oprește-te! Nu dau cifrele! Fă ceva! Nu continua și mâine, la fel! Schimbă locația magazinului. Du-te la 100 de oameni și convinge-i să îți cumpere în fiecare zi pâine. Mai mult, promite-le că le vei livra tu pâinile zilnic.

Sunt foarte multe exemple simple care au nevoie de o abordare logică și care, citindu-le, ți se pot părea absurd de rezolvabile. Totuși, dacă închizi ochii, sunt sigur că îți poți imagina o groază de povești idioate din viața ta, care au ca personaje, oameni fără logică în afaceri!

Una dintre cele mai mari probleme de logică este stabilirea prețului. Ai fi mirat să afli câți oameni nu știu să își calculeze prețul corect. De foarte multe ori uită să calculeze ingrediente, costuri indirecte sau, evident, cheltuieli cu marketingul. La fel de des, putem trece și în extrema cealaltă, cu prețul prea mare, nejustificat.

Întotdeauna va exista acel moment în care trebuie să apelezi la experți. Afacerea ta te va obliga la acest lucru. Toate însă la vremea lor. Până atunci eu zic că pe lângă șofer, femeie de servici, patron și secretară, poți să adaugi temporar și titulatura de „om de marketing”.

Fiți creativi, în fiecare zi!

 

Foto: http://www.portwallpaper.com