Automatizările din marketing îți dau, dar nu îți bagă în traistă

mai 20, 2019

Bănuiesc că și voi vă loviți din ce în ce mai des de tot felul de instrumente simpatice care par foarte promițătoare pe partea de automatizări - de la roboței de chat, până la secvențe automate de comunicare cu clientul, fie prin CRM-uri, fie prin tot felul de alte softulețe independente.

În mare, ce ai putea face automatizat

Postările de social media - unii spun că afectează reach-ul (la câți oameni ajungi organic), alții spun că nu. Ca agenție nu prea ai cum să aloci un om să posteze manual, în fiecare zi, pentru client mai ales că azi trebuie să postezi de minim 3 ori pe fiecare canal social media (va fi din ce în ce mai complicat de căpătat tracțiune fără să plătim un Facebook să ne lase să apărem pe wall-ul celor care ne suni fani/ followers).

Sales funnels - nu îmi plac dar trebuie să recunosc că nu ai cum să nu le folosești. Cum le folosești? Păi poți să faci clișeul maxim cu ad promovat „oriunde”, landing page (pagina pe care aterizează cel care a dat click pe ad) cu același mesaj (nu ca dobitocul care trimite click-urile pe prima pagină a site-ului), cu un Call to Action (sună-mă, cumpără), sau un formular unde omul dă adresa de email și tu îi trimiți ceva (valoros, de principiu). Automatizarea intră în funcțiune prin faptul că trimiți „ceva” acestui om pe e-mail și, apoi, îi servești o secvență de 5-12 emailuri cu „alte chestii” în care i te prezinți ca oportunitate. No, asta e varianta clasică. Eu sunt fanul părții în care super personalizezi acest flow în funcție de client și de ce face la tine în Univers. De unde ei datele, fără să încalci legile GDPR. Întrebi, că doar nu te doare mouse-ul. Îți setezi pixelii de tracking cum trebuie pe site. Urmărești ce trebuie: de exemplu de unde vine, de pe ce platformă, de pe ce campanie ca mesaj creativ, ce l-a convins. Dacă ești mai din zona B2B, mai aduci date manuale. Aha! Sună ciudat dar aici e secretul unei automatizări de succes. Să ai o componentă manuală deșteaptă. Mesajele pe care le trimiți automat au mai mult success cu cât personalizezi mai mult.

Altele mai specializate: re-marketing, tot ce ține de e-commerce (abandonded cart, sign-up la newsletter).

Mai sunt sunt automatizările după prima vânzare, sau cele de client-retention (up-sell, cross-sell). Toate se pot organiza destul de complex, repet, dacă folosești ce trebuie (instrumente) și dacă folosești datele pe care le primești din comportamentul clientului pe site-ul tău. Ce îți zice dacă Ramona a vizitat de 8 ori pagina cu Rujuri Portocalii în ultimele 30 de zile? Că vrea Rujuri portocalii. Îi trimiți automat un cupon de 10% valabil 24 de ore sau aștepți să vezi dacă nu cumva e „altceva”? Dacă în 2019, site-ul tău nu știe să facă chestiile astea atunci „nu e bine”.

Foarte multe instrumente... și degeaba?

Foarte multe platforme, aplicații, tehnologii noi, machine learning (nu chiar), A.I. (foarte multe dume) - o nouă categorie de buzz-words. Ceea ce e sigur că de la Salesforce cu Watson și până la cretinul de Hubspot toți încearcă să servească leneșilor din marketing tot felul de „soluții la cheie”. Da, măi! E din ce în ce mai greu să ajungi în fața cui trebuie (prospect). Oamenii nu mai sunt atenți la reclame. Sunt desensibilizați. E greu. Clar trebuie să ajungi la mai mulți, mai eficient. Doar că ce nu îți vor zice toate platformele astea minunate este CE FACI cu automatizările astea. Ce pui în ele? Cum vorbești cu ei? Pe ce ton în funcție de moment, de context? Când o sa aveți timp citiți ce prindeți pe partea de S.E.B.A. (Sentiment, Emotional, Behaviour Analytics)

Să nu mă înțelegi greșit, vei primi metode cu frecvențe, la ce oră, după câte zile dar nimeni nu îți zice (cum trebuie) ce să zici în acea secvență de e-mailuri sau mesaje.

Automatizarea, ca să funcționeze, trebuie să fie susținută de multă muncă manuală.

Culmea și paradoxal, asta e concluzia mea momentan.

Uite un exemplu: vom avea mașini care ne vor duce singure, fără ca tu să conduci fizic, la orice destinație dorești. Să zicem că ai și destinația corectă. OK, ce faci când ajungi la destinația corectă. Ce zici ca să faci să se întâmple vânzarea? De dus te duce mașina, dar te lasă în față la ușa clientului și atât.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram