Este una din regulile mele preferate din marketing. Am mai scris despre asta și în trecut. Când mă voi apuca să fac tricouri cu mesaje inspiraționale am să îl rog pe Gaben să nu uite să pună și acest mesaj pe listă.

Va dura ceva timp până când toți antreprenorii din România vor înțelege acest lucru – e foarte important să ai un produs bun, cât mai aproape de perfecțiune, atâta timp cât acest efort nu este total în plan financiar. Uităm să facem ce este logic să facem: în loc să investesc 90% în linia tehnologică de producție și să nu îmi rămână bani de niciun instrument/ generator de vânzare, mai bine îmi tai din avântul „pionieresc” și înțeleg, o dată pentru totdeauna, că PRODUSUL NU SE VINDE SINGUR oricât de bun este.

Tu ce ai alege?

Să ai parte de o împlinire sufletească  dobândită prin faptul că ai făcut un produs bun și corect față de consumatorii tăi, dar să îți moară compania, să vină banca să îți ia tot după 2 ani de „încercări” de a face produsul vândut fără a investi în nimic corect strategic?

SAU

Să ai un produs mediu calitativ, rezultat dintr-o linie tehnologică de acum 6 ani și nu ultimul răcnet, dar să îți rămână bani să îți și angajezi oamenii și instrumentele necesare vânzării produsului?

În prima variantă se află cei mai mulți antreprenori români care investesc în stocuri, fabrici, utilaje și DELOC în ceea ce i-ar ajuta să supraviețuiască, să facă bani, să facă vânzare. Să mă ierte toți cei care cred că a face un site, un logo și un fluturaș sau o campanie la radio înseamnă investiție în marketing. Tot sub umbrela lui DELOC intră și aceste instrumente făcute „când am bani”.

Ca și comparație, e la fel ca atunci când vrei să îți faci casă și cumperi azi o țiglă, mâine un metru pătrat de faianță, poimâine chemi un om să clădească un perete, apoi peste 3 luni alt om să facă alt perete și tot așa. Păi ce să faci? Dacă doar atât ai putut? Dacă doar atât ai avut bani? Ce arhitectură, ce stil, ce funcționalitate? Care coerență, care frumusețe?

Ce va ieși? O construcție șubredă, prost făcută, urâtă, de care vor râde (pe bună dreptate) toți musafirii și care se va dărâma la prima furtună mai puternică. Mai rău e că nici nu vei putea niciodată să repari ceva. Cel mai simplu va fi să dărâmi tot și sa faci ceea ce trebuie, cum trebuie, investind alți bani.

Toți cei pe care i-am întâlnit și se află în acest registru de gândire strategică a afacerii lor AU SCUZELE lor. Au MOTIVE PERTINENTE. Mi le spun, mi le argumentează. Îmi cer iertare, nu mă interesează, sunt motivele fiecăruia pentru sine.  Problema ta, ca și antreprenor, nu este că nu ai bani să faci lucrurile să funcționeze, să faci vânzarea produselor sau serviciilor tale minunate! Problema este că te-ai apucat să îți faci o afacere fără să ai banii necesari ridicării unei „case”!

Ce nu înseamnă asta?

Nu înseamnă că afacerea ta poate avea succes doar dacă ai mulți bani de consultanță, marketing și promovare – totul se poate face, în prima fază, cu bani puțini DACĂ ÎNVEȚI pe bune partea de planificare, de luciditate de business. Sunt atât de multe site-uri care îți spun cum și ce să faci ca să ieși mai ieftin, încât e chiar simplu de adunat informația. Partea grea este să înveți, să asimilezi și să fii conștient că ești limitat, că implicarea ta e limitată – NICIODATĂ nu vei suplini zeci de ani de experiență ai unei agenții, a unui consultant adevărat. Poți doar amâna momentul în care vei avea nevoie de ajutor, să faci cât mai puține greșeli astfel încât, când va trebui să reconstruiești, să nu trebuiască să arunci la gunoi foarte multe. Când o casă nu e suficientă și vei vrea să ai un bloc sau un castel în locul ei, va trebui să… faci lucrurile cum trebuie.

Ce înseamnă asta?

Înseamnă să nu te mai minți. Să nu crezi că faci tot ce e posibil doar pentru că muncești ca un nebun(ă), pentru că te stresezi, pentru că faci lucrurile cum trebuie. NU E SUFICIENT PENTRU A REUȘI SĂ TRECI DE PRAGUL SUPRAVIEȚUIRII. Nu am cum să te conving, într-un singur articol, că pentru a reuși trebui să renunți la Controlul Absolut, să îi plătești pe alții să găsească soluții în capitolele în care nu te pricepi și să îi asculți. Dacă vei continua să citești acest blog, mai multe luni, cine știe, poate vei înțelege mai multe, inclusiv cum să te ferești de țepe, inclusiv cum să faci anumite lucruri ieftin și multe altele.

 

Fiți creativi, în fiecare zi!

 

Photo: http://acnemedicationhq.com