Încă nu știu răspunsul la întrebarea asta pentru că sunt de părere că toți avem nevoie de așa ceva. Am să încerc totuși, în cele ce urmează, să gasesc aceste „aberații ale naturii”.

CIMITIRELE

  • Nu ar avea nevoie:
    Dacă nu ar avea competiție. În România, în 90% din localități, există doar un singur cimitir / cult. În plus, “vânzările”, la noi, merg de minune. Cred că este ceva tradiție să îți cumperi locul de veci cu vreo 20 de ani înainte să mori.

  •  Ar avea nevoie:
    Dacă ar exista mai multe cimitire private. În străinătate e o industrie la fel de competitivă ca și industria de florării (de exemplu). A fost și un serial pe tema asta – afaceri de familie, ofertă largă, pachete speciale, ante-contracte. O nebunie – așa cum e și normal.
    O problemă de viitor vor fi și alternativele – cum ar fi incineratoarele. Și eu, sincer, mai degrabă m-aș vedea incinerat decât băgat într-un sicriu, bătut în cuie și coborât la 2 metri deasupra „nu-știu-cui”, membru al familiei, decedat anterior. Nu că mi-ar mai păsa. Dar ca și gând, focul îmi face cu ochiul mai mult (promisiune de brand).

O BENZINĂRIE

  • Nu ar avea nevoie:
    Dacă ar fi în deșert sau în vreo locație în care nici la dreapta, nici la stânga, „vreme” de 300 de km nu ai găsi nici țipenie de om;
  • Ar avea nevoie:
    În orice alt context;

UN ȚĂRAN

  • Nu ar avea nevoie:
    Dacă ar fi cioban proprietar cu normă întreagă. Oilor nu le pasă cum areți, cum vorbești, cum te scarpini în „Unde Soarele nu pupă”;
  • Ar avea nevoie:
    Dacă e țăran normal. Oioioi! Horele sunt prilej de personal branding extrem. Vrei mandră? Apoi joacă bine! Leapădă-te de brânzică.
    Și așa, când trebuie să îți vinzi brânza (cea de la oi, de data asta) tot trebuie să faci marketing – să reconfirmi promisiunea istorică de calitate („eu nu am îndoit brânza cu gelatină”), să subliniezi plus valoarea („oile mele au mâncat doar trifoi cu patru foi”) și să te vinzi.

UN CĂLUGĂR

  • Nu ar avea nevoie:
    Dacă ar fi un pustinic, într-o grotă – doar el și Sf. Petru jucând filcăi; un om care s-ar dedica în totalitate meditației și care s-ar putea rupe în totalitate de Lume. „No Hi5?Brrrrr!”
  • Ar avea nevoie:
    Dacă ar avea de administrat o mănăstire. Când trebuie să integrezi sălașul în circuitul turistic, nu îți arde doar de Voia Domnului. Marketing, părinte! Pachete speciale, endorseri cu „moaște”, produse vedetă, Unique Selling Proposition (icoane făcătoare de minuni, albastru de Voroneț, verde de Orșova), merchandising (cruciulițe sfințite, calendare de perete, promoționale de lângă muntele Sinai). Rugăciunile țin de foame! Potolesc sufletul, nu și trupul. Nu e cu reproș! Bine fac! Decât niște țigani cu Isus cu beculețe, mai bine o maicuță cu niște chinezării din lemn.

UN ANIMAL

  • Nu ar avea nevoie:
    Dacă ar fi nedescoperit.
  • Ar avea nevoie:
    Dacă ar avea probleme cu imaginea – de exemplu, șobolanii sunt niște animale neînțelese. Tot „bad branding” au și muștele, șerpii, rechinii sau hienele. Aceste necuvântătoare au nevoie de consultanță. Șobolanii ar trebui să ia aminte de la hamsteri, șerpii de la iguane, rechinii de la delfini, muștele de la fluturi și hienele de la marmote. Avem mereu de învățat de la competitorii noștri mai buni!
    Animalele pe cale de dispariție – când mai sunt 400 sau 500 de „elemenți” dintr-o specie atunci ai nevoie de toată puterea PR-ului și CSR-ului din lume.

Aceștia au fost doar cinci dintre posibilii jucători, care aparent nu ar avea nevoie de marketing sau consultanță. Ei mi-au venit în minte. Mai sunt și alții?