Presupunând că m-ai lăsa să te ajut și că ai avea și bani pentru asta, aș putea să fac o groază de lucruri care să te ajute, ca și antreprenor, să ai o viață mai ușoară împreună cu compania ta. Nu îți pot promite Perfecțiunea, pentru că ea nu există. În afaceri, e bine ea să nu existe – doar prin imperfecțiuni putem învăța și descoperi lucruri noi și minunate.

Aș putea să te ajut să îți definești strategia de business, să îți poziționezi compania, să îți identifici avantajul competitiv, să îți identifici publicul țintă, cum să îl apelezi, cum să îi transformi în clienți, ce să le spui și ce să faci după ce îți devin clienți, ș.a. Aș putea să te ajut cu un nume bun, cu un design de logo interesant, cu un design de ambalaj, cu o idee creativă, cu organizarea prezenței tale on-line, cu crearea instrumentelor tale de marketing, cu multe chestii de genul acesta. Aș putea să te ajut să faci curățenie, să speli vasele, să cureți cartofi…

Ce nu pot să fac însă, este să te fac să te decizi să mă lași să te ajut.

De ce te aștepți să insist? Te întreb o singură dată – „Ai nevoie de ajutor de la mine?”. Da sau nu? E simplu.

Sunt convins că serviciile de consultanță au și ele un proces de vânzare. Mie mi se pare inutil să încerci să convingi pe cineva să accepte să îl ajuți. A, dacă vorbim de selecție, atunci da. Clientul trebuie să fie informat, are nevoie să mă prezint, să „mă vând”. Totuși acest lucru se întâmplă într-un context (extrem de fericit pentru ambele părți) în care clientul și-a spus: „Da! Am nevoie de ajutor!”.

Ajutorul, fie el și pe bani, este tot ajutor. Alternativa este „să te descurci tu, singur”. Dacă compania ta nu funcționează, dacă ești în „budă”, ai de ales. Chiar și în acel moment ai de ales! Vrei sau nu ajutor? Încerci tu singur altceva, poate după ureche sau apelezi la cineva? Poate că poți schimba tu ceva, tu singur. Dacă contextul îți permite, de ce nu?
Dacă nu suntem din aceeași familie, nu există un altfel de ajutor decât cel care aduce cu sine o recompensă – financiară, în acțiuni, în barter, în natură. Nu există altfel de ajutor în afaceri. Atunci când ajutorul meu pentru tine îți poate genera bani atunci el trebuie plătit.  În momentul în care îți arăt cum să faci, în momentul în care  îți arăt care este direcția, calea, destinația și modalitatea de a parcurge drumul – aceste lucruri se coagulează în jurul cuvântului „AJUTOR PE BANI”. Nu serviciu prestat, nu sfat, nu un „pahar de vorba”, nu discuție caritabilă, ci ajutor. Existența unui fee, a unei taxe, pentru acest ajutor este una normală. Tu ai face ceva pentru un străin care îți consumă timp? Timp care nu îl poți regenera, nu îl mai poți investi în altceva care să îți aducă ție bani și nu altcuiva.

Timpul e  o parte din investiția unui consultant. A doua parte este compusă din partea de cunoștințe dobândite de-alungul anilor, de experiența câștigată din greșelile proprii (plătite și cu bani, și cu stresul aferent) și clarviziune antrenată.

Aceste două lucruri costă bani. Livrabilele care le primești sub formă de indicații concrete sunt doar idei izvorâte din mintea consultantului. Poate că încap pe o pagină. E important ce scrie pe această pagină, atâta doar să nu crezi că ai plătit 10.000 de euro pe o pagină de caiet, ci și pe timpul și experiența dobîndită în ani de zile pe care consultantul a pus-o în slujba companiei tale, astfel încât tu să nu fii nevoit să îți pierzi anii, trecând și făcând greșeli.

Și încă un lucru la care nu te pot ajuta. Nu pot să te fac să respecți întocmai ceea ce ți-am spus. Nu pot să te ajut să iei decizia de a nu altera soluția pe care ai primit-o. E poate cea mai mare bătălie pe care trebuie să o porți cu tine însuți/ însăți. Să îți anulezi pornirile de „E firma mea, da? Fac ce vreau, cum vreau!”.

Fiți creativi, în fiecare zi!

 

Foto: http://handsacrossthebay.org