Din ciclul „Cine a fost primul? Oul sau găina?” voi încerca să îți anulez astăzi o presupusă dilemă vis-a-vis de conceptul de Vânzare vs. Marketing. Care dintre domenii este mai vital?

Într-o logică personală, concluzia mea este că mai întâi trebuie să ai vânzări înainte să ai marketingul absolut. Fiind om de marketing, trebuie să recunosc că Vânzările inițiale au o importanță covârșitoare asupra vieții unei companii. De cele mai multe ori, în condiții românești de business, instrumentele de marketing nu sunt posibile decât după ce vânzările deslușesc modalitatea de a vinde produsul sau serviciul în absență „lubrifiantelor” conceptuale. Asta nu înseamnă absența marketingului sau a strategiei de branding, ci folosirea unor modalități mai „pure” de convingere, a discuției de vânzare ca primă armă pe câmpul de luptă a convingerii clientului.

Pentru a organiza partea de marketing ai nevoie de mai mulți bani decât pentru a face rost de 2-3 vânzători buni. Știu asta! Repet, nu minimizez câtuși de puțin importanța Marketingului, sunt conștient însă de nevoia unei etapizări realiste a lucrurilor în România de azi (subliniez indicatorul geografic). Asta se întâmplă de cele mai multe ori din simplul motiv că, în absența unei finanțări pentru toate instrumentele inițiale normale, o Companie românească este obligată să FACĂ ROST de bani în paralel cu încercarea de a supraviețui. Dacă succesul minimal nu îți ia mințile ca antreprenor, dacă îți păstrezi luciditatea asupra importanței lucrurilor „care contează”, pe măsură ce faci rost de bani, vei investi în primul rând în sales support-ul de care ai nevoie pentru a stabiliza „venirea banilor” – asta înseamnă adunatul de oameni de calitate (așa cum bine spune Călin Biriș) și înmulțirea și îmbunătățirea instrumentelor promovate prin diverse canale specifice (sau la îndemână).

Pentru a putea vinde bine, fă produsul al naibii de bun!
Pentru a avea bani de marketing de calitate, vinde naibii produsul!
Pentru a avea succes, fă-ți naibii marketing magnific!
Pentru a rezista timpului, te rog nu uita de branding!

Fiți creativi, în fiecare zi!

Foto: http://www.bluewaterbrand.com