Îți recomand din toată inima, dacă vrei să te apuci serios de marketing sau de management să te joci pe calculator orice joc de strategie pe care îl găsești. Nu mă refer la cele on-line în care îți trimiți țăranii la păscut și peste 5 ore mai vii și mai dai un click. Vorbesc despre cele cu jucători reali și în timpi reali.

Eu îmi fac „temele” cu StarCraft (II), cu asta am crescut și altceva nu prea mă pot juca. Când eram mai tânăr am investit destul de mult timp în asta, dar niciodată nu am exagerat (nopți pierdute sau teme nefăcute). Mi se pare o excelentă modalitate de a te relaxa și de a învăța elementele de bază ale unei realități ciudate, impredictibile și cu deznodământ imposibil de programat.

Paralela cu marketingul

  1. Șablonul de început – la fel ca și în marketing, în jocurile de acest gen există câteva rețete standard cu care poți decide să îți începi „aventura”– o astfel de decizie este influențată de natura jucătorului advers (ce nație este), de țelul tău și, bineînțeles, de ce se întâmplă pe parcursul jocului (atacuri fulger, testări de forțe, analiza construcției adversarului, etc.). Elementele de bază sunt ÎNTOTDEAUNA aceleași – muncește, adună bani, investește în resursa umană concomitent cu investiția în logistică, apără ce ai construit și/sau atacă la momentul pe care îl crezi tu oportun. OK! Închide ochii acum și repetă toate aceste lucruri fără să te gândești la un simplu joc de calculator, ci la afacerea ta. Trei cuvinte: „unu la unu”.
  2. Frica inevitabilă a atacului iminent – eu sunt genul de jucător care încearcă să meargă la luptă pregătit cât mai multilateral – asta nu înseamnă că sunt mereu învingător. Există jucători care, inițial, nu investesc deloc  în infrastructura cu perspective de macro, ci doar în cea „fără de care nu se poate”. Acești jucători lansează atacuri la câteva minute și, pentru că majoritatea adversarilor nu se așteaptă, nu sunt pregătiți, îi sufocă cu doar câțiva soldați. Personalitatea fiecăruia este prezentă în tipul de strategie pe care îl alegem. După 3-4 înfrângeri „fulger” îți dai seama, lucru valabil și în realitatea de zi cu zi, că deși nu îți place să ataci, NU AI NICIO SCUZĂ să nu îți creezi instrumentele de apărare. Nici în viață, nici în Starcraft, nu poți să zici „Păi, stai măi că nu eram pregătit!”. La fel, dacă ești Atacator agresiv să nu te superi că, pe lângă faptul că îți resping atacul, te urmăresc la tine acasă și te distrug. Ți-ai asumat riscul? Foarte bine. Pregătește-te însă și de replică. Poate că ai noroc și câștigi rapid. Poate că nu ai. În oricare dintre cazuri, indiferent dacă aștepți să fii atacat sau dacă vei ataca tu primul, trebuie să fii pregătit iar asta înseamnă să lucrezi DOAR într-o singură viteză: cea rapidă. Nimeni, în niciun context real, nu își permite să joace „domol” jocul Vieții. În oricare clipă, cineva te poate ataca și distruge. Fie că îți fură din cota de piață, fie că îți duplică rețeta și o îmbunătățește, fie că îți cumpără forța de vânzări sau orice altceva, NIMĂNUI nu îi va păsa că nu ai fost pregătit.
  3. Detaliile contează – în situații de „tete-a-tete”, de resurse disponibile similare, de forță de muncă identică, de instrumente egale, întotdeauna există un câștigător. Nu există remize. Niciodată. Când forțele cuantificate sunt aproape la fel va conta calitatea lor, nivelul de upgrade, mentalitatea strategică și principiul după care au fost construite. Când cantitativul este similar, calitativul învinge.
  4. A pierde nu înseamnă a muri – dacă nu ești conștient că poți da faliment, că poți pierde, stai naibii acasă și nu te „juca” cu nimeni! După ce te-ai convins că există șanse foarte mari să pierzi, pune punct și hai să ne distrăm. Nimănui nu îi place să piardă, dar asta nu înseamnă că trebuie să fii mereu pierzător. Știu! Cel mai frustant este să continui să pierzi. Iartă-mă, dar asta înseamnă doar că ești sonat. De la Einstein citire, fă altfel lucrurile dacă vrei să schimbi deznodământul. Asta nu e mama creativității și a soluțiilor inedite unice și cu succes răsunător. E doar regula de bază pentru supraviețuire și posibil progres personal. Nu spun să faci ceva diferit de ceea ce face Lumea – nu îmi place fraza asta pentru că se aplică relevant în foarte puține domenii. În capul meu, a face altceva, înseamnă efectiv să faci altceva decât până în acel moment astfel încât să îți fie mai bine. Dacă mai pui și presiunea unicității asupra întregului proces se creează o imensă presiune de tot rahatul. Trebuie să ne distrăm, trebuie să ne simțim bine când ne facem treaba, când muncim. Cine mai are nevoie de gigantismul responsabilității lui „ceva ne-mai-văzut, ne-mai-auzit și ne-mai-întâlnit”? Nu suntem toți genii. Unii dintre noi s-au născut normali. Ai picat, ai pierdut? Asta e. Enervează-te, înjură dacă trebuie, adu-ți aminte că e DOAR DIN VINA ta, calmează-te, ambiționează-te, dă-i restart și corectează SAU du-te acasă. E simplu, întotdeaunda e!

Ar fi mai multe de „paralelizat”, însă detaliile ar fi înțelese doar de cei care joacă StarCraft.
În final, cred că e important să nu uităm că toți suntem parte din acest Joc și că ar trebui să ne jucăm mai mult decât să jucăm forțați, vezi Doamne, de împrejurări.

 

Fiți creativi, în fiecare zi!

 

Foto: http://playtech.ro