Săptămâna trecută îți scriam un articol despre faptul că nu e o idee rea să faci rost de bani din vânzări pentru marketing și nu să dai prea mult buzna în buzunarul propriu.

Dacă stai să te gândești, până la urmă pentru orice start-up (afacere la început de drum) este un bun test de supraviețuire. Poți să vinzi Produsul tău „pe sec”? Marketingul te poate ajuta foarte mult să vinzi dar, să fim serioși, câți dintre noii patroni ai României au buget de marketing inițial? Foarte puțini. Ca să fie plăcinta și mai amară, există foarte mulți patroni care investesc milioane de euro în fabrica, în utilaje de producție și 425 de euro într-un fel de marketing. Am exemple, știu și alți oameni care au exemple. V-ar mira cât de… greu este să aloci 3-4% dintr-un astfel de buget pentru marketing. Motivul e simplu. Vi-l spun ori de câte ori am ocazia: marketingul are o pondere importantă în ceea ce înseamnă Soluții Economice, dar pe cât de important este acest domeniu pe atât de neînțelese sunt acțiunile specifice lui.

Îți spuneam data trecută despre cei  5 piloni – „Mama Bazei”:

  1. Fără produs bun, nu ai cum să exiști ca afacere.
  2. Fără vânzare corectă, nu ai cum să supraviețuiești.
  3. Fără distribuție eficientă, banii nu au cum să te găsească.
  4. Fără marketing inteligent, nu ai cum să speri la succes.
  5. Fără „client-care” sincer, nu o să ai cum să faci cu adevărat profit.

Acești piloni sunt pentru afacerile mici. Pentru acele multe „Sereleuri” începute de la un vis, de la o idee bună. Acești pași sunt pentru Patronii sinceri, dedicați și dispuși să facă sacrificii, să renunțe la siguranța unui loc de muncă călduț.

Dacă ai reușit însă să faci rost de 3 milioane de euro pentru o fabrică de lapte, chiar dacă sunt bani de la Uniunea Europeană, ai putea să sari peste acești pași și să treci direct la construcția brandului tău, lucru care îți poate aduce cu adevărat profit. Să mă ierți dar nu înțeleg de ce nu ai avea deschiderea în a începe „la sigur” o afacere, dacă ai și bani. Marketingul nu garantează, dar cu siguranță sporește șansa companiei tale să aibă succes. Mai devreme sau mai târziu ORICUM îți vei da seama de acest lucru. La început vei refuza, apoi vei căuta cele mai ieftine soluții, după ce vei realiza că Ieftinul e de cele mai multe ori Foarte Scump, vei începe să asculți, vei învăța, vei experimenta și, în ultimul stadiu, te vei convinge că ai nevoie de experți și că trebuie să ai încredere în expertiza lor. Poate vei da peste experți de marketing de weekend, care nu au o experiență folositoare. Să nu te mire! Furnizorii buni de servicii, cei care să onoreze oportunitatea de a lucra cu tine și care să se dedice afacerii tale sunt ușor de găsit. Cel mai greu este să te convingi pe tine însuți și să accepți condițiile lor (financiare și tactice).

Așadar, ești la început. Banuții sunt puțini. În mod normal totuși, ai adunat banii necesari achiziției sau producției produsului din care vrei să te îmbogățești. Există foarte puține afaceri cinstite care să nu aiba nevoie chiar de niciun ban.

Trebuie să ai în vedere faptul că PRIMUL PILON din afacerea ta este cel mai important – PRODUSUL. Ca și exercițiu strategic trebuie să gândești pas cu pas toate etapele dezvoltării lui, să iei în calcul cât mai multe contexte de „Doamne ferește!” și să tai toate „fițele” care implică costuri inutile astfel încât să poți livrezi produsul la o calitate superioară sau identică cu cea a competitorilor tăi și la un preț corect.

De asemenea, ai te rog în vedere faptul că Dezvoltarea Produsului trebuie să îți răspundă la o întrebare foarte importantă: De ce va cumpăra Consumatorul de la mine și nu de la Competiție?

Argumentul „prețului cel mai mic” să știi că nu este un răspuns care să te avantajeze. De cele mai multe ori, această goană după preț îți aduce Clienți care te vor trăda imediat ce apare un Altul cu un preț și mai mic.

Înainte de a cheltui vreun ban pe utilaje sau pe orice, trebuie să te uiți bine la Rețeta produsului sau serviciului tău și, PE ACEA HÂRTIE  pe care sunt scriși toți pașii logistici și operaționali, TREBUIE SĂ ÎȚI ADUCI contribuția, trebuie să inventezi ceva, trebui să visezi o chestie care să te facă special.

În fiecare PILON va trebui să aduci ceva special, ceva care să bată produsul competitorilor tăi – și în vânzare și în distribuție și în marketing  și în relațiile post-vânzare și în orice capitol specific fiecărui business.

„SPECIALUL” din Produs este însă cel mai greu pentru că e testul TĂU personal. Este argumentul pentru care îți începi această afacere, este ceea ce te face pe tine specialist, este primul examen al afacerii tale. Bineînțeles că poți copia o caracteristică specială de la altcineva. Ca la orice examen la care copiezi, cel mai probabil vei lua notă mare la acel examen. Asta nu înseamnă însă ca vei trece Facultatea, nu?

Desenează la propriu toți pașii, fă un pas înapoi și privește-i din nou, privește în ansamblu și încearcă să prevezi orice situație ce se poate ivi, ce poate strica un flux de acțiuni și să stabilești clar alternativele, soluțiile de urgență. Dacă furnizorul X, nu livrează materia primă Y, în ce moment voi emite o comanda către alt furnizor? Cu câte zile înainte de Momentul Critic voi face acest lucru? Care sunt costurile suplimentare și care sunt repercusiunile pentru cei responsabili? ș.a.

Există și o parte „bună” atunci când nu ai nicio idee specială, nimic care să îți facă produsul mai bun și mai dorit: „termini” rapid cu afacerea și te duci acasă mai repede.

Fiți creativi, în fiecare zi!

Foto: https://www.thepartyworks.com