Dragă mamă,

Brandul nu este așadar nici marcă înregistrată, nici logo sau slogan, nici promisiuni de valoare sau mesaje publicitare. Brandul, mai ales, nu este nici produsul sau serviciul unei companii. Nu mă interesează ce scrie în DEX despre asta. Și cei care îl scriu au voie să greșească.

Cum îți spuneam data trecută, un brand este o perspectivă, o părere a Consumatorului sau a viitorului Consumator. De aici începe definiția Brandului.

Azi îți voi scrie ce trebuie să știi despre branding, ca și set de acțiuni care își doresc să influențeze acea părere, opinie sau reper de valoare a Consumatorului, elemente ce creează ideea de Brand.

Aș putea să închei această scrisoare printr-o propoziție simplă: „Tot ceea ce face o Companie poate face parte din Branding.” E simplu. Orice acțiune a Companiei poate avea rol și valoare de branding dacă este abordată cu acest gând și scop.

Principiul de bază este că un Brand este rezultatul unei strategii. Foarte rar se întâmplă ca ceva sau cineva să devină un brand doar așa, că s-a întâmplat.

De exemplu, emiterea unei facturi. Dacă o companie vrea și este dispusă să investească în branding, poate să transforme această factură într-o acțiune de branding. Am văzut odată o factură a unei companii făcută sub formă de Scrisoare de Mulțumire. Atât de frumos era scrisă și de ordonată factura încât diminua senzația de „amendă”.

Orice. Nu uita! Orice poate face parte din strategia de branding. Chiar și hârtia de la WC dintr-o firmă. Dacă face sens pentru compania respectivă.

Acest „orice” sună destul de înfricoșător. Am să încerc să definesc totuși niște direcții mai clare:

  • Rețeta produsului – de la ingrediente până la proces tehnologic.
  • Echipa care face produsul – ce faci ca ei să facă cu drag produsul – pe termen lung contează enorm această atitudine a angajaților inițiali.
  • Prețul produsului.
  • Identitatea verbală – Denumirea companiei, a produsului sau a serviciului pe care îl furnizează compania. Aici poate intra și sloganul.
  • Identitatea vizuală – logo, cărti de vizită, foi de corespondență, materiale colaterale – Repet: Un brand nu este un logo. Un logo poate însă contribui la formarea unui brand.
  • Materialele de vânzare – cu care te vei duce la distribuitori, la potențialii clienți sau care vor ajuta orice fel de discuție de vânzare (fluturași, pliante, broșuri).
  • Ambalajul produsului, modul în care e prezentat la raft, modul în care ai posibilitatea să îl încerci (sampling – gagicile alea care îți oferă mostre spre degustare).
  • Strategia de resurse umane. Cum îți organizezi interviurile, cum îți faci anunțurile de angajare, cum le compui, cum transmiți răspunsurile, cum concediezi, ș.a.
  • Tot ce înseamnă activitate contabilă, relația cu auditorii, cu Statul etc. Cum îți arhivezi documentele, cum arată softul de contabilitate sau de management.

Mai sunt multe?

  • Tot ce înseamnă strategie de marketing și de vânzare. Îți voi explica toți termenii aceia în următoarele scrisori: PR, CSR, organizare de evenimente, gestionarea situațiilor de criză, sponsorizări, advertising, publicity, relații cu publicul, sisteme de fidelizare, concursuri, promoții, prezență on-line (site, social media, etc.), amenajări interioare, meniul de la cantina companiei și multe altele.

Nu am terminat lista. Nu am cum să scriu totul despre acest „orice”. E prea mare.

Dar ai prins ideea.

Abordarea în sine a oricărei activități poate să aibă menirea de a ajuta strategia de branding. Nu există opreliști. Singurele condiții sunt „Să vrei” și „Să ai cu ce” pentru a cumpăra partea de „Cum se face” și de implementare/ materializare.

Următoarea întrebare logică este cine face acest branding? Cine poate transforma orice acțiune a Companiei în activitate de branding?

Îți voi scrie despre asta săptămâna viitoare.

 

Cu drag,

 

Dragoș

 

Foto: http://www.indiatalkies.com