În România, 93% din antreprenori, nu au bani de marketing. Punct. Am renunțat de mult să caut să îi conving pe cei la începutul dezvoltării unei afaceri să FACĂ ROST DE BANI pentru Marketing. Am să îți împărtășesc o parte din ceea ce îi învăț pe cei care mă angajează ca și consultant/ coach/ specialist sau simplu om „nebătrân”, dar cu experiență mai ales în eșecurile afacerilor.
 Repet titlul acestui articol. Acesta cred că este cheia unei mari probleme de economie a faptelor din mediul de afaceri: Nu investi mulți bani din buzunarul tău în marketing!

O să spui că nu sunt normal la cap. Cum să îi spun cuiva să nu facă exact chestia în care mă cred expert, bucata din afacere pe care o propovăduiesc ca fiind cea mai importantă? Ei bine, asta e realitatea din piață, nu are rost să ne mințim că lucrurile sunt roz, piața educată sau că cineva înțelege.

Am exemple inclusiv cu oameni care știu ce înseamnă Publicitate, Marketing și Comunicare și care fac EXACT ce le spuneau, la un moment dat, clienților să NU FACĂ. Ne aflăm în acel gen de situație în care nu cred că mai are rost să scuipăm a greață și să sperăm… în ce? Ce sperăm de fapt? Că va veni momentul în care Patronul Nostru, tânăr sau bătrân, atunci când îi vine ideea unei afaceri, se va gândi și la un buget suficient de marketing? Asta ne dorim? Și dacă reușim, prin educare, să îl facem să înțeleagă importanța programării marketingului, încă din primele momente ale afacerii lui, rezolvăm să îl ducem în stadiul în care va avea 2 oferte: de la cineva care poate să îl ajute și de la cineva care vrea să supraviețuiască, o ofertă de 5000 de euro și o ofertă de 450 de euro. De câți zeci de ani e nevoie să îl facem pe domn’ Patron să înțeleagă cum să ia decizia corectă?  De câți zeci de ani e nevoie să facem un Guvern să înțeleagă că „prețul cel mai mic” nu rezolvă problema hoției și nici nu va încetini popularitatea „aruncatului banilor statului pe apa Sâmbetei”? Eu nu am timp să aștept „zeci de ani”.

Știu că ai auzit asta de mii de ori. Să mă ierți că o spun și eu încă o dată: Nebunia înseamnă să faci mereu același lucru și să te aștepți la rezultate diferite (nenea Einstein).

În calitate de oameni de marketing, hai să schimbăm modul nostru de abordare a unei piețe, pe care sute de alte agenții și experți în marketing, înaintea noastră, ne-au dovedit că în România nu există cerere pentru acest gen de servicii profesionale și profesioniste. Că vorbim de creație, branding, publicitate, comunicare, marketing în general sau de chestii mai simple (design grafic, web design, hosting, etc.), concluzia este aceeași. Situația în sine are legătură cu faptul că ar exista nevoia pentru aceste servicii,  dar nimeni nu le dorește pentru că nu există bani, iar când banii există, pentru că nu se înțeleg aceste servicii, cererea rămâne scăzută (nu suficient încât să se facă diferența între o ofertă „țeapă” și o alta, „corectă”).

Nu am nicio o soluție infailibilă, nu am găsit o metodă genială de abordare a pieței. Îți spun doar ce fac, împreună cu cei pe care îi consiliez, astfel încât SĂ ÎI AJUT cu adevărat. Astfel, cu acest principiu în minte, îmi petrec jumătate din timpul pe care îl investesc încercând să deslușesc soluții de marketing  creând Mama Bazei afacerii lor (prezente sau viitoare, după caz).

Mama Bazei

Mama bazei este alcătuită din 5 piloni în care Marketingul este minimizat cu nesimțire controlată. Așa cum îți spuneam, așa cum oricum știi, Marketingul este minimizat din instinct de antreprenorii români. Ce fac diferit, împreună cu clientul meu este să controlez această minimizare astfel încât, mai târziu, să nu cresc costurile de Reparare a greșelilor inițiale. Dau un exemplu foarte simplu: spune-i la firmă cum vrei, fă-ți logo cu cine vrei (cumpără-l de pe Istockphoto dacă vrei), apelează însă la profesioniști pentru denumirea produsului, cumpără domeniile web, amână înregistrarea la OSIM, etc. Nu zbiera. Nu mă certa. Nu ai de ce. Crezi că nu mă doare inima să îmi las clientul să facă astfel de „economii”. Înțelege însă, ASTA ESTE SITUAȚIA DIN PIAȚĂ! Oricum majoritatea covârșitoare a proprietarilor de afaceri își fac logo-urile cu vecinul de la 7, măcar numele să nu îl porcească. El va fi cel mai greu de corectat, după câteva luni de piață. Mai ales în anumite domenii unde este important ca identitatea verbală să nu se schimbe.

Așadar cei cinci piloni pornesc de la o sintagmă născocită în momentul în care scriam acest articol. După un timp a ajuns la următoarea formă:

Fără produs bun, nu ai cum să exiști ca afacere.
Fără vânzare corectă, nu ai cum să supraviețuiești.
Fără distribuție eficientă, banii nu au cum să te găsească.
Fără marketing inteligent, nu ai cum să speri la succes.
Fără „client-care” sincer, nu o să ai cum să faci cu adevărat profit.

Fiecare din cei cinci piloni are povestea lui, subcategoriile sau liniuțele specifice, toate creionate în jurul ideii de a porni sănătos motorul unei afaceri, chiar dacă caroserie este absentă sau nepotrivită. Dacă rămâi „prin preajmă” vei citi, mai în detaliu despre fiecare.

Fiți creativi, în fiecare zi!

 

Foto: polycount.com