Sunt convins că nu directorii de marketing sunt cei care decid dacă sunt bani sau nu sunt, pentru activitățile de marketing. În schimb, este de datoria directorilor de marketing să își “pistoneze” șefii cu proiecte, este datoria noastră să facem și să smulgem bugete care să fie investite în activități care generează vânzări. Ma refer acum la acel tip de companii care trăiesc de pe urma vânzărilor dar și instituțiile publice pentru care vânzarea de imagine pozitivă este la fel de importantă.

Am un șef care nu înțelege și nu vrea să aloce bani pentru activități de marketing. Ce fac?

În primul rând trebuie sa reiau toate informațiile, pe care le dețin în calitate de director de marketing și să le structurez sub formă de business plan. Tot ce ține de companie trebuie cuprins într-un dosar care să fie început de la zero, dacă el nu există. Te rog să observi că am spus dosar și nu folder de calculator. E important.

Ce înseamna “toate informațiile”:

  • istoric relevant de activități de marketing – vedeți ceea ce s-a făcut “pe marketing”, de-alungul întregii existențe a companiei;
  • încearcă să aduni rezultatele în vânzări ale companiei, măcar pe săptămâni dacă nu pentru fiecare zi în parte;
  • corelează aceste rezultate financiare de vânzări cu activitățile de marketing și studiază tot ce ți se pare relevant – influențele lunilor moarte, lunile active, lunile de concedii, Paște, Crăciun;
  • după ce ai făcut aceste 3 acțiuni deja începi să gândești strategic, iar logica te va îndruma înspre o analiză mai detaliată și mulată pe tipul companiei tale;
  • fă 5 planuri de activități de marketing pe diferite tipuri de vehicule media și adună 2 tipuri de oferte pentru fiecare: una optimă și un ieftină (unde “ieftin” reprezintă limita inferioară de calitate, mărime, frecvență a unui vehicul media);
  • prezintă aceste planuri, în fiecare săptămână, câte unul în fiecare zi de luni, persoanei care ia deciziile în compania Dvs., fie în cadrul ședințelor de departamente, fie în cadrul ședințelor private cu directorul general;

Este foarte important ca aceste 5 planuri pe care le prezinți, să fie corecte, originale și să aibă subliniat un scenariu de rezultate: potențialul de vânzări pe care acțiunile propuse de tine le-ar putea aduce companiei. Folosește-te de bunul simț și logica ta pentru a gândi aceste cifre. Din păcate nu ai cum să faci studii de piață. Caută totuși pe internet contexte similare sau studii publice. Asezonează totul local și temporal, nu da doar un simplu “copy-paste” informațiilor. Gândește-le!

Fii clar, fii concis și la obiect (pleonasm intenționat) – nu îți plictisi șeful cu 80 de pagini ci doar cu 2 coli A4.

Am un șef care nu are bani de activități de marketing. Ce fac?

Păi daca nu are bani, atunci, sincer, de ce se mai deranjează să plătească un director de marketing. Stimate coleg (ă), înțeleg nevoia unui salar. Dar prin faptul că ești plătit și nu «produci », crede-mă pe cuvânt că vei fi dat afară oricum.

Totuși dacă nu vrei să îți dai demisia ai putea:

  • face blogging pentru compania ta atât pe un blog gratuit creat pentru companie cât și pe alte bloguri unde se discută probleme ce au legătură cu serviciile sau produsele tale;
  • corporate networking – înscrie-te pe unul sau mai multe din site-urile ce reunesc persoane din domeniile tale de activitate și intră în contact cu ele;
  • educă-ți publicul prin newslettere și informații relevante și corecte postate pe site-ul companiei – prin generarea de conținut unic pe site vei dobândi și mai mult trafic în timp și deci și mai mulți clienți; nu aveți site? Atunci, sincer, nu știu ce să vă spun. Nu aveți un site cu modul de administrare a textelor? Un site dinamic? Atunci, te sfătuiesc să îl upgradezi cât se poate de repede. Aceasta este ACUM prioritatea ta.
  • gândește oferte ale serviciilor tale și refă sau completează oferta de vânzare a produselor sau serviciilor companiei cu elemente creative și interesante;
  • încearcă în fiecare zi să contactezi 10 persoane cărora să le trimiți aceste oferte – știu că această muncă ar trebui să fie a oamenilor de vânzări sau a directorului de vânzări dar dacă nu ai “buget” și nu îți dă nimeni bani atunci eu zic că nu strică să îți “faci rost” de niște bani – când aduci clientul și deci generezi vânzări, propune-i șefului tău să îți dea jumătate din banii din profit ca să dezvolți alte acțiuni de marketing.

Cam atât.

Fiți creativi… în fiecare zi. Nu doar în weekend și lunea.