Dragă mamă,

Ți-am scris până acum despre ce face marketingul. Despre branding însă nu ți-am povestit aproape deloc deși în scrisorile pe care ți le-am scris există lucruri care fac parte din acest domeniu. Din cauză că m-am concentrat pe explicarea marketingului, nu am amintit niciodată de branding sau brand pentru că nu avea sens să complicăm lucrurile.

Brandul și Brandingul sunt două chestii diferite.

Pe de o parte, un produs este un Brand atunci când Lumea are o părere legată de acel produs. Culmea este că aici intră atât cei care consumă produsul, cât și cei care nu consumă produsul dar care au discutat cu cineva care l-a consumat. Brandul este o declarație comună a celor din EXTERIORUL companiei care s-au intersectat cumva de produsul creat de firmă. Niciun patron nu poate să zică „Am scos pe piață un nou brand!”. Nu el decide când produsul lui devine Brand, ci doar cei care au avut de-a face cu produsul lui.

Pe de cealaltă parte, Brandingul este o sumă de activități pe care cei din INTERIORUL companiei pot să le facă ca să încerce să influențeze acea părere a Lumii. Suma asta de activități înseamnă și marketing și publicitate si tot ce ”scoate pe gură” Produsul ca și comunicare, indiferent de context.

Cu cât există mai mulți oameni care au o PĂRERE pozitivă despre tine cu atât ești un Brand mai Puternic. Prin Branding încerci (atât doar – fără garanții) să influențezi atât numărul celor care au o Părere cât și Părerea în sine.

Concluzie:
Brandul este un atribut dobândit de produs. Brandingul presupune acțiuni ale Companiei care să influențeze crearea acestui atribut și gestionarea lui.

Orice tip de Părere te face Brand?

Da. Din punct de vedere tehnic, chiar și atunci când lumea te vorbește de rău, tu devii un Brand. Dacă asta înseamnă pentru tine „a fii de succes”, atunci nimeni nu are ce să comenteze. Majoritatea oamenilor și companiilor însă își doresc să fie Branduri pozitive pe care lumea să le iubească și să viseze la ele – într-un scop comercial de cele mai multe ori.

De ce se stresează toate companiile să obțină Branduri?

Pentru că a fi Brand e ca și cum produsul tău poartă un ecuson care îți confirmă că ai succes. Lucru care e bun:

  • Pentru angajați – cui nu îi place să lucreze într-un mediu de succes – să fie MÂNDRU de ceea ce face; angajații multumiți lucrează cel mai bine din Lume;
  • Pentru clienți– pentru că:
    • Dacă devii Brand pozitiv în mintea unui client atunci acea persoană CUMPĂRĂ mai mult de la tine, mai des și mai rapid – „ecusonul” acesta urgentează așadar încasarea banilor;
    • Prin Brand există o ÎNCREDERE foarte mare vis-a-vis de calitatea Produsului lucru care îi face pe foarte mulți (pe lângă faptul că nu încetează să consume) să RECOMANDE acel produs și prietenilor și cunoștințelor – devin proprii tăi vânzători pentru că TOȚI apreciază un pont, un sfat sau o soluție. Când tu știi că Produsul X face bine lucrul Y, îl recomanzi pentru că Lumea te va aprecia și îți va mulțumi pentru AJUTOR. Tu îți dai seama ce chestie: să faci pe Vânzătorul pentru cineva care nu te plătește și tot tu să fii MULȚUMIT că recomanzi gratis? Genială treaba cu Brand-ul! Pe bune.
    • Pentru companie – când sunt vânzări multe, rapide și eficiente ca și cost, cine face bani? Compania. Deci nimeni nu se supără când un produs devine Brand.
De câți oameni e nevoie ca un produs să devină Brand?

Încă o ciudățenie este și numărul necesar de oameni care compune ideea de „Lume”. Prăjitura ta cu mere, pe care o faci în casă este apreciată doar de câțiva oameni. Cei care au o părere despre acest desert sunt: familia, vecinii și cei care te vizitează și au gustat prăjitura ta. Prăjitura ta nu reprezintă nimic pentru Smiley din București, pentru că el nu știe și nici nu a gustat-o vreodată.

De aici vine și condiția geografică – un produs poate să fie un Brand în Beclean și să fie un Nimic în Gherla, pentru că acolo nu se vinde.

Repet: Cu cât un produs este Brand în mințile mai multor oameni, răspândiți pe o arie cât mai mare cu atât brandul este mai PUTERNIC.

Asta înseamnă că o companie trebuie să aibă grijă ca produsul să FIE CUNOSCUT și să FIE CONSUMAT de cât mai mulți oameni. Aici e partea de marketing și de promovare a produsului.

Faptul că faci ca o persoană să ȘTIE de produsul tău prin reclame, de exemplu, aproape că este egal cu zero. De ce? Pentru că i-ai atras atenția doar. Nu i-ai creat o părere care să construiască ideea de Brand în mintea acelei persoane.

Dacă acea persoană ajunge să și CONSUME produsul atunci părerea (negativă sau pozitivă) începe să conteze. Brandingul încearcă să influențeze această părere din acest stadiu și mai ales după ce încolțește ea.

Ceea ce e important pentru companie este ca persoana care a CONSUMAT, să de-a mai departe o părere pozitivă despre Produsul tău către o altă persoană (neconsumatoare încă).

Așadar ce înseamnă Brandul acesta, că tot nu am înțeles?

Cuvântul „Brand” nu are corespondent în limba română. Am încercat să găsesc dar din păcate nu am găsit încă, nici eu și nici cei care lucrează în domeniu, asemenea mie. Problema cea mai mare în ceea ce privește traducerea acestui concept este datorată faptului că Brandul reunește o combinație de termeni și de concepte – este ca o Salată care reprezintă o companie, un produs sau o persoană.

Brandul este un fel de suflet și de aureolă invizibilă care te însoțește tot timpul.

Nu poți să nu te îmbraci cu el azi pentru că e cald afară.

Ca și salată, acest Brand are următoarele ingrediente principale:

  • Părerea celor care te-au consumat;
  • Părerea celor care nu te-au consumat dar care si-au creat o impresie prin discuțiile cu cineva care a consumat;
  • Comunicarea pe care o ai cu Viitorul Consumator (persoana care încă nu te-a consumat) – aici intră tot, nu doar promovarea: nume, logo, ambalaj, materiale, tonul folosit, lucrurile pe care le spune firma pe site, în ziare, etc.
  • Confirmarea lucrurilor pe care le-ai promis prin toate mesajele tale, transmise din toate ”gurile” pe care le plătești (televiziune, radio, internet etc.)
  • Calitatea produsului;
  • Continuarea respectării promisiunii și îmbunătățirea experienței pe care Consumatorul o are cu produsul tău;
  • Comunicarea pe care o ai după ce omul te-a cumpărat;

Acestea sunt elementele principale.

Cam lungă scrisoarea. Îmi cer iertare, draga mea, dar asta e! Lucrurile devin mai complicate dar nu imposibil de înțeles. Data viitoare vom vorbi despre Branding un pic mai mult, despre chestiile pe care o companie le poate face ca să influențeze „Părerea care contează”!

Ce zici?

Cu drag,

Dragoș

 

Foto: https://www.wallpaperpimper.com