Dragă mamă,

Așa cum ți-am promis, voi începe să îți scriu, aici pe blog, despre… meseria mea. Azi voi încerca să îți explic de ce se stresează toată lumea pe acest subiect. De ce e atât de mare bătălia asta încât nu ai cum să o ocolești nici măcar tu?
Înainte să îți spun cine se luptă cu cine, trebuie să îți spun că TOȚI se bat pentru bani. Banii cui? Ai tăi, ai mei, ai tuturor care locuiesc în civilizație, care muncesc pentru a câștiga bani și pentru a-și cumpăra lucruri de care au sau nu nevoie: mâncare, haine, mașini, vacanțe, case, etc.

Totul a pornit cred, de la negustorii din târguri care aveau nevoie să își vândă produsele la cât mai mulți oameni. La început poate era doar un nene care vindea turtă dulce, o singură tanti care vindea oale și un singur han care găzduia oamenii. Era mult mai simplu pentru că, dacă aveai nevoie de turtă dulce, știai exact unde să te duci. La fel de adevărat e că nici nu aveai încotro.

Odată ce tot mai mulți oameni au început să vină la târguri, la un moment dat, s-au deschis și mai multe tarabe. În locul unui singur negustor care vindea turtă dulce, acum erau doi sau trei oameni care vindeau același lucru. Îți dai seama că tot atunci au apărut și problemele: cei care doreau să cumpere turtă dulce aveau de ales de la 3 negustori și nu doar dintr-un singur loc. Pe care să îl aleagă? De unde să cumperi turtă dulce?

Poate la început negustorii nu s-au ambalat. Cine vine bine, cine nu, nu. Nu a durat mult. Din cei 3 negustori, unul a început să aibă mai mulți clienți. Nimeni nu știe de ce? Poate avea vad mai bun, poate turtele lui dulci erau mai puțin dulci, poate că oamenilor le plăceau că sunt albastre și nu verzi ca la cealaltă tarabă de turtă dulce.

De aici a început marketing-ul. Din piață! Pe bune, cuvântul „market” înseamnă piață în limba engleză! În piață sunt așadar mulți negustori care vând produse și mulți cumpărători care doresc să cumpere acele produse.

Întreaga bătălie se dă pentru a convinge Cumpărătorii pentru că ei decid unde lasă banii. „Îi lași la mine în prăvălie? Foarte bine. Nu îi lași la mine? Am o problemă.”

Foarte mulți negustori se bat și pentru banii tăi. Cum fac asta? Păi unii vorbesc mai tare, inventează poezii, alții îți zâmbesc tot timpul, alții îți spun că produsele lor sunt de „Nu-știu-unde” și că sunt sănătoase. Și asta e marketing.

Eu îi învăț pe negustori cum să își vândă marfa la cât mai mulți oameni. Ei îmi dau mie bani, mai dau niște bani ca să facă ce zic și, apoi, negustorii primesc bani de la tine astfel încât și ei să rămână cu profit.

Avand în vedere că „banul trebuie să circule” dacă nu are loc tot circuitul atunci iese cu tărăboi.

Dacă ce îl sfătuiesc eu pe client să facă ca să își vândă marfa nu funcționează, atunci el nu primește bani de la tine pentru că tu nu vei cumpăra de la el.

Dar dacă el nu îmi dă bani să îi spun ce să facă atunci e în aceiași situație – tu nu vei cumpăra de la el.

Mă vei întreba: „Dar tu de unde știi ce să îi zici la negustor să facă? El de unde știe că ce îi zici tu va funcționa pentru el? Că doar tu vrei bani înainte ca el să vadă dacă îi dai o soluție sau îi dai țeapă, nu?”

E ca la medic mamă. Doctorul de unde știe ce tratament să îți dea? Știe pentru că a învățat să traducă simptomele. Înainte să îți spună „ia Faringosept!” te întreabă: „Te doare când înghiți?”. În plus, se uită să vadă cum arată gâtul tău. Nu îți prescrie antibiotic doar pentru că te doare când înghiți. La fel, nici eu nu îi spun omului să meargă să își facă reclamă la televizor dacă el are nevoie doar de „Faringosept”.

Iar pe partea de „cum să fie sigur”, din nou îți zic că nici doctorul nu îți dă vreo garanție. De asta te duci la control, după câteva zile, să vezi evoluția. Dacă nu s-a schimbat nimic, dacă încă te mai doare când înghiți atunci îți schimbă tratamentul nu pentru că a greșit ci pentru că tu nu răspunzi la tratamentul clasic. Poate trebuie să îți facă analize, o radiografie etc.

Am să îți mai scriu despre asta și în următoarele scrisori.

Dacă nu înțelegi ceva, te rog să îmi spui. Chiar dacă vede mai multă lume ce mă întrebi, asta nu înseamnă decât că vei ajuta și alte mame să înțeleagă mai bine anumite lucruri. Nu e nicio rușine.

Te iubesc, mamă dragă!

Să îl pupi și pe tata!

 

Cu drag,

Dragoș

 

 

Foto: http://w2s-recipes.blogspot.com