Ca și filosofie de business, tema complicatului de dragul stresului este un subiect de discuție drag mie. Am mai scris despre asta și cred că voi mai scrie.

Am fost recent la film (la desene animate, de fapt – trebuie să „recunosc”). Cei de la cinematograful care m-au avut ca și client mi-au adus aminte cu plăcere cât de simple par lucrurile făcute bine din marketing.

Care este problema unui cinematograf?

La nivel global, există teoria conform căreia „torenții” sunt dușmanul absolut al cinematografelor. Pirateria, bat-o vina, este cea mai mare provocare competițională pentru biata industrie de film. De fapt, nu e chiar așa de „negru dracu’”. Pirateria are și beneficiul propagării filmelor, permite și popularizarea filmelor de artă, cu buget redus sau actori necunoscuți. În plus, există studii care dovedesc faptul că, pirateria face și o conversie de aproape 10% – oameni care văd un „cam” amărât și care se duc a doua zi la cinematograf pentru că filmul (sau cât au apucat sa vadă din el) li s-a părut interesant. Parte din contra-atacul cinematografelor au fost două aspecte:

  • „Mallizarea” – traficul de aici și rolul de promenadă împotriva plictisului a celor care vizitează mall-urile a salvat într-o oarecare măsură ideea de cinema
  • Tehnologia 3D – de câte ori nu ți-ai spus: „Filmul ăsta merită văzut 3d!” – problema la noi este că tehnologia 3D a multor cinematografe din provincie este atât de înapoiată încât pe lângă durerile de cap (pe bune) te mai procopsești si cu absența generoasă a efectelor specifice filmărilor 3D.

La nivel de problemă locală, cinematografele au de rezolvat chestii lumești cum ar fi traficul scăzut de luni, marți, miercuri și joi. De asta suferă și magazinele și barurile și aproape oricine. Nu e o chestie ieșită din comun.

Soluția 1+1 gratis

În general sunt împotriva acestei forme de rezolvare a unei probleme de volum de vânzare. În cazul produselor cosmetice, de exemplu, acțiunea mi se pare o recunoaștere a faptului că „Atât de scump e produsul nostru încât ne permităm să dăm în aceeași bani două produse! ” sau „Hai, ajutați-ne vă rog, căci produsul expiră/ e de căcat/ trebuie să epuizăm stocul!”.

O variantă alterată pe care o accept ca și om de marketing este discountul mascat din programele de loializare – adică cele din zona „5+1 gratis”.

În cazul cinematografelor, „soluția 1+1 gratis” mi se pare foarte potrivită mai ales din cauza contextului comercial și al anatomiei produsului. În zilele moarte, de luni până joi, filmul Acela trebuie să ruleze indiferent că sunt 2 sau 20 de spectatori. Așadar, oricum foarte multe molecule de aer se uită degeaba și fără bilet cumpărat la filmul respectiv. În acest context, șmecheria frumoasă este că cinematograful nu dă „moca” un bilet, ci câștigă un client într-o zi „înceată”. Perspectiva de marketing e total diferită comparativ cu cazul cosmeticelor și nu pentru că azi sunt mai puțin pesimist și nu pentru că azi văd partea plină a paharului.

Detalii, detalii

Toate ideile simple sunt îmbrăcate în foarte multe detalii rezolvate cu grijă și atenție.

Durata: luni – joi
Tip proiecție: în promoție intră doar filmele 2D – deșteaptă chestie, nu e de zgârcenie, ci e de eficientizare. Ok, dăm un bilet gratuit, dar lasă că nu mori dacă îl vezi 2D.
Calificarea: voucher-ul se dă tuturor celor care cumpără bilete la 3D, vineri, sâmbătă sau duminică. Aici presupun. Nu am de unde să știu căci nu știu niciun om de marketing la respectivul cinematograf ca să pot să întreb. Nici nu scrie pe voucher. Ce e ok este că ai un volum ridicat de impactați. Degeaba faci promoții dacă pentru a participa trebuie să colecționez 7 capace de la 3 produse diferite ale producătorului.
Suportul: Voucherul este foarte bine făcut calitativ – ca și producție. Carton de 300 de gr/mp, cea mai bună rițuire pe care am văzut-o anul ăsta.
Speciale: Voucherul are serie – este foarte important. Pentru mine nu valoarea de securizare mă încântă, ci faptul că dă valoare cartonului.Foarte tare – mi se pare faza cu „pseudo” lozul – facilitatea oferită de voucher este „ascunsă” sub un dreptunghi „răzuibil”. Mi se pare foarte distractiv. Omul care primește „rahatul de cartonaș” a câștigat ceva dinainte de a începe să răzuiască. Este „efectul loz în plic”. Și mai tare este faptul că nu există „bilete necâștigătoare”, nu există așadar dezamăgirea. Clientul rămâne cu un zâmbet pe buze – a venit la film, cu familia, să mănânce triunghiuri de mămăligă cu cașcaval topit și, în plus, a mai și câștigat ceva. Brici!

Pe unde mai pui că jumătate din voucher e și talon de tombolă (cu premiu interesant și nu aiurea). Asta se traduce în BAZĂ DE DATE caldă. Ce vrei mai mult?

Rezumat: Departamentul de marketing are șanse cu această campanie să rezolve cinematografului următoarele:

  • Problema de trafic în zilele „încete” dar nu retardate;
  • Un potențial număr mai ridicat de unități vândute comparativ cu lunile de vară de anul trecut (nu știu dacă și anul trecut au făcut același lucru – oricum anul trecut pe vremea asta nu aveam blog);
  • Potențiali „new clients” – faza cu 1+1 va aduce și câțiva „Pirați convinși” să se bucure de beneficiile cinematografului;
  • Bază de date – dacă vor știi să o folosească va fi aur;
  • Client care effect – oamenii care au primit „cadou” au tendința să spună: „Ce frumos din partea lor!” chiar dacă e cu bani de dat.
Cu ce s-a greșit Se întâmplă destul de rar să nu existe greșeli. De afară, e mai ușor să le observi, dar asta nu înseamnă că cineva nu e conștient că nu ai cum să le eviți.

  • Vânzătorul m-a asigurat că „toate biletele sunt câștigătoare” – mi se pare o prostie să îmi furi surpriza
  • Pe voucher s-a omis trecerea Perioadei de validitate a promoției – urăsc momentele în care sunt refuzat la casă pe motiv că „Ne pare rău, promoția nu mai este valabilă”, „Unde scrie?”, „Pe site!”, „Pe voucher nu scrie!”,„Ne pare rău, adresați-vă departamentului de marketing.”, „Bine, pa!”

 

Fiți creativi, în fiecare zi!

Photo: Hand full of red cherries by Stockfresh