Titlul sună foarte pompos. Chiar puțin arogant. Ai răbdare, totuși, 3 minute! Hai să ne gândim împreună!
În orice etapă a vieții noastre vei găsi elemente de marketing, comunicare publicitară sau branding. Și asta nu de acum sau de ceva timp, ci din momentul în care ne-am putut considera “ființe inteligente”. Din acel moment am dezvoltat, din ce în ce mai mult, această parte a comportamentului nostru. Cu siguranță, la început nu s-a numit branding sau marketing.
Gândește-te! De ce este atât de greu să găsești definiții comune pe una din aceste teme? Doar marketingul are vreo 200 de definiții diferite și TOATE adevărate (valide), susținute de diferite instituții sau universități. Nu mai vorbim de branding care a implinit doar câțiva zeci de ani decând există ca și termen.

TOȚI suntem influentati marketing și branding. TOȚI avem experiente diferite în legatură cu același subiect și, pentru că toți suntem diferiți, fiecare dintre noi ar putea crea o definiție proprie despre marketing, de exemplu.

De aici rezultă ca TOȚI ar trebui să ne educăm, să înțelegem aceste domenii, pentru simplul motiv că facem parte din sistem. Nu doar că influențăm sistemul, ci avem cea mai mare PUTERE dintre toate elementele ce compun ecuația.

ÎN CALITATE DE PERSOANĂ FIZICĂ (neautorizată)

Încă dinainte de a ne naște, mamele noastre ne supun Consumului. Această activitate sub ștampila căreia ne vom trăi oricum întreaga viață. De la tipul și marca vitaminelor prenatale, până la locul unde ne vom naște și doctorul care va asista nașterea. Care este cel mai bun loc pentru copilul meu? Ce hăinițe să îi cumpăr? Ce tip de scutece? Toate mamele noastre își doresc doar ce e mai bun pentru noi.

Naming-ul nostru ne afectează întreaga existență. Ca și în viața corporatistă, un nume bun te poate ajuta să te „promovezi” mai bine, iar unul aiurea are nevoie de muncă în plus pentru a compensa proasta inspirație. In ecuatia generală a vieții, ai dreptate, nu contează cum ne numim. În primii ani, însă un „Esperanza” sau un „Betman” te poate eticheta pe nedrept.

Să nu uităm și faptul că părinții noștri au plăcerea de a își afișa copii ca și extensie a deșteptăciunii lor (o zic cu drag). În aceste momente se „întâmplă” primele transferuri de brand și într-o parte și in cealaltă. „Zi, mamă! Ce poezie ai învățat tu la grădiniță?”, „Cum numeri tu pâna la 10?”, „Spune-i la nenea! Ce vrei tu să te faci când o să fii mare!”. Dacă copilul e inteligent sigur și părinții nu sunt de calitate inferioară. „Vai ce deștept și frumos e!” De parcă nu aș fi spus trei poezii, mama mea nu ar fi știut asta?

La școala începe adevărata bătaie „pe raft”. Începe să conteze cu adevărat bugetul transpus in „promovare” – cum îți îmbraci copilul, ce caiete are în ghiozdan, ce blugi și telefon mobil poartă, ce mâncare îi pui la pachet („Uite, bă, la Aristotel că are sendvici cu parizer! Pfuai ce pute!”). Încep răutățile între competitorii la Succesul în Viață. PR-ul negativ poate schimba vieți, în această perioadă.

În adolescență tot arsenalul nostru devine și mai aglomerat. Începem să ne desprindem de brand managementul parinților și să ne administrăm singuri valorile și, mai ales, targetul (publicul țintă). Dacă suntem băieți, de exemplu, știm exact ce vrem! Vrem fete, vrem pupături și sex. În asta constă „succesul vânzării”. Unii își fac statistici exacte în care preamăresc volumele. Alții, sub imperiul primilor ani de brand management al părinților („cei 7 ani de-acasă”) încep să își contureze strategia calitativă pe termen lung.

La examenul de admitere în liceu, viața ne obligă (asemenea oricărui produs ajuns la o oarecare maturitate) să facem o primă decizie strategică. Ei bine, și aici contează anatomia brandului. Cât de multe acțiuni și-au păstrat părinții în societatea Copilului Meu S.R.L., dacă au drept de veto sau dacă au încredere în CEO-ul companiei. Brandul începe, de la această decizie, să se specializeze, să învețe operațional anumite materii ale vieții (reale sau umaniste).

Această decizie strategică trebuie reconfirmată dupa 4 ani, atunci când dăm examen la facultate. Dacă nu o reconfirmi și schimbi macazul atunci trebuie să lupți mai mult, intri pe o altă piață, există alte cereri și competitori pe care trebuie să îi ajungi. Așa e și în viața corporatistă.

Și de la acest moment, cam toți suntem conștienți că NU AVEM CUM să nu luăm în considerare această componentă a vieții pentru că ne transformăm și mai mult în CONSUMATORUL PROFESIONIST.

Simțim puterea! Puterea de a schimba. De a decide. GATA! Sunt acum pe banii mei. Pa, mamă! Pa, tată! Vă rog să rămâneți, în cel mai bun caz, la statutul de sponsori (nici măcar de investitori)! Eu decid de acum! Eu voi alege ce mă reprezintă, ce am nevoie și pe cine preamăresc prin deciziile mele comerciale. Sunt conștient acum de instrumentele mele! Voi face uz de ele pentru că PĂREREA MEA CONTEAZĂ și pentru că POT INFLUENȚA totul.

 

Pentru ca nu am un „DESPRE MINE” pe site,  am să îți spun ce imi doresc prin aceste articole. Acesta este un blog în care încerc, cat mai simplu posibil, să fac oamenii să conștientizeze puterea pe care o au în calitate de consumatori și faptul că marketingul și comunicarea publicitară fac parte din viața noastră.
Toți suntem „lucrători” în aceste domenii, iar industria pe care o reprezint face parte din tot ce ne înconjoară. Suntem în toți și în toate.
ATENȚIE: Nu e un blog doar pentru profesioniști. Îmi doresc să explic idei sau aspecte ale marketingului și brandingului celor care sunt pasionați și DORESC să înțeleagă mai mult, dar care au înțeles DEJA că avem nevoie de această înțelegere.