Știi ce este cel mai la modă în branding? Să zbieri la toți cei care spun că “logo-ul e brand”. Recunosc, nu o dată am reacționat la fel. Să îmi fie rușine! Branding-ul este atât știință, cât și artă, dar mai ales foarte greu de explicat.
Există multe motive pentru care experților din branding le este foarte greu să vândă acest gen de servicii vitale pentru orice companie ce depășește anumite dimensiuni. Nu exagerez: ORICE companie care dorește performanță TREBUIE să aibă în vedere planificarea strategică a activităților de branding.
Știi care este principala cauză pentru care o companie mare moare? Lipsa înțelegerii nevoii de a gestiona brandul, de a-l întreține, de a-l clarifica.
Știi cine sunt principalii opozanți ai strategiilor de branding reale dintr-o companie? Conducerea, patronajul. Pentru simplul motiv că nu văd rostul, nu înțeleg sau nu văd „profitul” investiției. De fapt, corect este că “nu știu să calculeze beneficiile” (R.O.I. – return on investment) proceselor de branding.
Am încercat și voi încerca întotdeauna să explic meseria mea cât se poate de simplu. Pe acest blog există multe articole din zona „Definiția mai simplă”. Mă repet poate: nu am pretenția să te fac să înțelegi ce este „branding”-ul (de exemplu); mă voi bucura însă dacă, după ce citești un astfel de articol, vei avea senzația că ești cu un pas mai aproape de acea Înțelegere.
În jocurile mele cu „Proiectele din vis” – am făcut multe exerciții de „Re-branding”-uri care se materializau printr-un logo nou pentru Google, Banca Transilvania, Farmec sau RDS. Mulți mă certau – „Cum îți permiți să zici că ai făcut rebranding doar prin simplul fapt că ai făcut un alt logo?”. Aveau dreptate. Nu aveau dreptate să mă certe, dar aveau dreptate. „Re-branding”-urile mele sunt visate, sunt gândite, sunt imaginate. Nu cred că mă poate certa nimeni că îmi doresc să fac aceste rebranding-uri, dar că nu includ în articolele mele mai mult decât un logo. Aceste exerciții, pe diferite concepte, mă relaxează, mă distrează și mă bine-dispun pentru că îmi iubesc meseria. Mai mult, prin faptul că am onoarea să ți le pot arăta, să primesc comentariile tale (cu ceartă sau cu apreciere), mă bucur și mai mult.
Așadar, logo-ul nu este egal cu un brand. Logo-ul poate face parte din tot ceea ce înseamnă un brand dar nu îl egalează. Imaginează-ți că Logo-ul e fața ta. Faptul că cineva te recunoaște pe stradă, pentru că te-a văzut într-o poză nu înseamnă că te cunoaște, nu-i așa? Nu înseamnă că te consideră cunoștința lui, prietenul, iubitul sau soțul/soția lui/ei. Ești doar o față, poate frumoasă, poate urâtă, interesantă, fadă, distinctă etc.
E adevărat: un logo poate stârni emoții dar acestea sunt superficiale, bazate pe motive superficiale. Să nu accepți să vorbești cu cineva sau să nu îl lași să treacă pe lângă tine, pe stradă, PENTRU CĂ NU ÎȚI PLACE FAȚA LUI, este o prostie.
Tot adevărat este că o persoană cu o față frumoasă are mai multe șanse să îți intre în suflet mai repede și cu mai puțin efort. La fel cum, am cunoscut persoane cu fețe urâte care prin PERSONALITATEA lor s-au făcut plăcute de foarte multe persoane. E nevoie de mai mult timp și de mult mai multe întâlniri. Dar nu e ceva ieșit din comun, dacă îți permiți luxul de a aștepta.
Branding-ul tău este TOT ceea ce ÎNSEMNI. Cum arăți la față, la corp, cum îți stă freza, cum îți sunt tăiate unghiile, cum îți sunt aliniați dinții, cum miroși, cum te îmbraci, cum îți circulă sângele, cum îți sunt aranjate organele, etc. DAR ȘI cum săruți, cum vorbești – cât vorbești, cum iubești, cum urăști, cum te cerți, cum te bucuri, cum te mâhnești, cum citești, cum înveți, cum asculți, etc.
Îți poate place o față sau nu. Faptul că spui despre o persoană că are sau nu are o față frumoasă nu înseamnă că ești îndreptățit să afirmi că o CUNOȘTI pe acea persoană. Nu înseamnă că ai interacționat cu ea, în adevăratul sens al cuvântului. Un brand bun și puternic, te va convinge, îți va dovedi că este demn de relația cu tine.
CONCLUZIE SIMPLĂ:
Logo-ul poate fi o bulină roșie cu scris alb de mână.
Brand-ul este cald, drag, de încredere și îți GENEREAZĂ simpatie, iubire, aspirații sau vise.
Fiți creativi, în fiecare zi!
Foto: https://galerie.designnation.de
Comenteaza