Nu e vorba despre nicio noutate. “Inbound marketing” există de foarte mult timp, atâta doar că Social Media –ul și Blogging-ul a ajutat recent la definirea lui mai exactă. Definire care, cum altcumva, are mai multe abordări. Vrei să o citești pe a mea?

Au, oamenii de marketing, ce au cu dualitățile. Până nu de mult diferențierea activităților de marketing se făcea folosind “ATL vs. BTL”.  Azi cele două au început să se amestece prea mult și deci, diferențierea INBOUND vs. OUTBOUND este mai la îndemână.

Ca deobicei, totul e mai simplu. Ca să înțelegi foarte ușor termenul trebuie să ai în vedere cele două entități, Clientul și Compania care încearcă să îi vândă ceva, reprezentând două persoane care se află în parc.

Pe de o parte, Clientul este la plimbare, este singur și nu își dorește decât să se… plimbe. Ce face orice om care se plimbă în parc? Se gândește la ale lui, savurează “lipsa” timpului, admiră sau studiază natura, studiază alți oameni, se “minte” că face mișcare, că face ceva bun pentru sănătate. Orice pretext e bun, sincer.

Pe de cealaltă parte, Compania care încearcă să își vândă produsele sau serviciile, trebuie să se bage cumva în seamă, să se facă văzută și auzită astfel încât Clientul să fie convins să cumpere de la el și nu de la altul.

Ei bine, această convingere se poate face prin două tipuri de activități de marketing:

  • Outbound – adică metoda invazivă, în care Compania îl întrerupe pe Client din plimbarea lui – vezi doamnele “Martorii lui Iehova” din parcuri, distribuitorii de fluturași etc. Aici întră cam tot ce este plătit: reclamele TV, webbanner-ele, Comunicatele de presă plătite, Advertorialele, etc. Pur și simplu Compania se pune în fața Clientului și încearcă să nu îl lase să treacă mai departe, indiferent de momentul sau scopul plimbării lui prin viață. Compania invadează Universul Clientului din afară (OUT), fără vreo permisiune declarată.
  • Inbound – adică metoda în care îl lași pe Client să te descopere de bună voie, fără să îl tragi de mânecă și să zbieri “Nu vrei să mă cumperi?”. În contextul parcului poate să imbrace diferite forme. Dacă Compania vinde oale, va amenaja un mic atelier în aer liber în care un olar va face “live” niște obiecte. Fără să zbiere nimeni la el, Clientul, dacă e curios, se poate opri și va arunca o privire la “ce face omul ăsta”, într-o prima fază. Altădată, va poposi mai mult și îl va auzi pe olar explicând unui copil de unde vine lutul, din ce râu. Altădată, va vedea că Olarul știe să și picteze. Și tot așa până când la un moment dat, tot în timpul unei plimbări, Clientul își va aduce aminte că prietenul lui cel mai bun sărbătorește mâine 45 de ani și îi va “veni” în minte că în drumul lui, chiar după copacul dărâmat de furtună, olarul lui (deja îl cunoaște) ar putea să îi ofere soluția perfectă pentru un cadou: o oală de lut, făcută manual. În traducere, o Companie poate să atragă atenția asupra produselor sau serviciile folosindu-se ȘI de o astfel de abordare. Prin blogging propriu, printr-un PR mai “cald”, prin Social Media, prin newslettere, cu alte cuvinte prin CONȚINUT PROPRIU de instruire și cu răbdare, se poate crea o relație de “prietenie” cu Clientul. În loc să îl oprești din plimbarea lui, îți va permite să îl INSOÂEȘTI în plimbare, să porți o discuție cu el, fără să îi răpești satisfacția plimbării, pentru că îi va face plăcere să afle de tine.

Ai văzut ce simplu e?

Niciodată un fel de marketing nu îl va exclude pe celălalt. Amândouă trebuie făcute în momentele potrivite. Dacă vezi că e la “plimbare” e logic că omul nu are chef de tine prin activități de outbound. Îți poți face chiar rău, ca și Companie. La fel cum, nu vei face inbound, dacă ești la un târg sau într-o piață. Omul vine acolo să i se vândă ceva și deci “cine zbiară mai tare” deobicei și câștigă mai mulți clienți.

Fiți creativi, în fiecare zi!